(202) SAM69+, over de kleine keizer en broer ‘Konijn’

6 juli 2015 - Waterloo, België

Maandag 6 juli 2015

Chocola en compost

Onlangs heb ik de herdenking van 200 jaar Slag bij Waterloo gemist. Toch staat de enorme leeuw op de heuvel nog altijd in mijn geheugen gegrift. In het verleden bezoek ik die plek al eens, op een twintigtal kilometers van Brussel in Wallonië. Ik werk voor AC Restaurants en doorkruis het hele land. Waterloo symboliseert een mythische plek, waar in 1815 troepen van Napoleon het tegen Wellington c.s. opnemen. Brussel heet de ‘hoofdstad van Europa’ te zijn, met stadhuis op de Grote Markt en natuurlijk ‘Manneken Pis’. In de zijstraten herinner ik mij fraaie gildenhuizen. De Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen, een groot historisch complex, huisvest luxe winkels, cafés en eetgelegenheden. Onder talrijke musea bevindt zich het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten. Iets buiten de stad staat het ‘Atomium’ nog altijd overeind.

In Waterloo, vlak onder Brussel, zijn verschillende monumenten en musea, die de beroemde ‘Slag bij Waterloo’ levend houden. Tweehonderd jaar geleden wordt Napoleon Bonaparte, de aanvoerder van het Franse leger, definitief verslagen en vervolgens verbannen. Dat hij een klein mannetje is, is een wijd verspreid misverstand, een opvatting die bijdraagt aan het zogenaamde ‘Napoleon-complex’. Voor iemand uit de vroege 19e eeuw is hij helemaal niet klein. Zijn lengte bedraagt één meter en 67 centimeter, het gemiddelde van mensen uit die tijd. Het misverstand kan ontstaan, omdat men hem vergelijkt met zijn lijfwachten. En laten dat nu door het selectiesysteem lange mannen van minstens één meter tachtig zijn.

Niemand is belangrijker dan Napoleon zelf. Daarom wil hij door niemand anders als keizer worden gekroond. Het is een klus die hij eigenhandig klaart. Zijn broertje Lodewijk Napoleon is enige tijd koning van Nederland. Die heeft het goed voor met de Nederlanders, vandaar dat hij als bijnaam ‘Lodewijk de Goede’ krijgt. Hij doet zijn best om Nederlands te leren, hoe moeilijk hem dat ook valt. Zijn uitspraak van onze taal is legendarisch: “Iek ben Konijn van Olland”.

Over de keizer zijn ook nog wel een aantal bijzonderheden te vertellen. Alleen over zijn naam al. In Frankrijk is het bij wet verboden om een varken Napoleon te noemen. Mogen varkens niet worden beledigd, of …?. De mens Napoleon eet tijdens zijn veldtochten zeer veel chocolade. Dit doet hij om een flinke dosis energie-impulsen naar binnen te werken. Daarnaast gebruikt de keizer iedere dag een fles Eau de cologne. Iedere maand wordt er een grote partij uit Keulen aangevoerd. Zijn soldaten geeft hij bijzondere instructies: urineren op composthopen. De methode dient om salpeter te vormen, dat nodig is om met buskruit te kunnen schieten.

Wij Nederlanders hebben het Rijksmuseum in Amsterdam indirect aan Napoleon te danken. Nadat hij eenmaal is verslagen, wordt de door hem geroofde kunst door betreffende landen teruggeëist en ondergebracht in openbare musea, het begin van nationale musea in diverse landen, zoals het ‘Rijks’ in Nederland.

Op de lijst van personen uit de wereldgeschiedenis met de grootste invloed staat Napoleon op plaats twee. Alleen Jezus staat boven hem. Waarin een ‘kleine’ man groot kan zijn.