(249) SAM69+, over week van het schrijven

22 augustus 2015 - Castricum aan Zee, Nederland

Zaterdag 22 augustus 2015

Geheime formules, originele details

Binnenkort start de ‘Week van het Schrijven’ met een reeks gratis workshops. Schrijven is evocatief bezig zijn om ideeën te laten uitkristalliseren en om creativiteit kwijt te kunnen. Dus is schrijven lijden. Aan de lijdensweg levert boekhandel Scheltema - Rokin, Amsterdam - een bijdrage om bij het gewenste doel te komen. Voor ieder wat wils zijn verschillende workshops te volgen. Hoe kun je opvallen met je boek? Hoe krijg je op een weg vol hindernissen je boek gepubliceerd? En natuurlijk Alles over het literair agentschap, waarbij je mag vragen Wat kan een agent voor je betekenen?

De laatst gestelde vraag betreft geen ‘juut’ of ‘smeris’, dat moge Amsterdamse lieverdjes duidelijk zijn. Onze ‘beste kameraden’ - ondankbaar beroep, lijkt me - houden zich vandaag de dag behoorlijk in, protesterend tegen onderwaardering. Geüniformeerde leden van Hermandad blijven wel weken achtereen doorgaan met schrijven. Over snelheden tussen Amsterdam en Utrecht, over foutief parkeren in de binnensteden. Maar daar gaan genoemde schrijfworkshops niet over.

In de schrijfweek komt de onthulling van De geheime formule voor het vertellen van verhalen aan de orde. Bovendien krijgen deelnemers een aantal schrijfopdrachten, waarmee Je erachter komt wat voor schrijver je bent en Welke andere gereedschappen je hebt om je tekst tot leven te brengen. Waarmee naar ik aanneem niet de tools van de doe-het-zelver worden bedoeld, die met boorhamer, zaagmachine en workmate week in week uit leven in de brouwerij - vooral bij zijn buren - teweegbrengt.

Sommigen beschouwen schrijven als een ambacht. Zij vinden het mooie dat je het gewoon kunt leren. Een van de lessen is om scherpe en originele details te zoeken, die zo veel mogelijk aan de zintuigen appelleren. Een verhaal komt bij een lezer beter binnen als hij of zij meteen iets ruikt of voor zich ziet. Dan is de lezer meer bereid om in dat verhaal mee te gaan. Een schrijver vindt sprekende details door goed op te letten en voortdurend alert te zijn. De ideale schrijver - als hij al bestaat - is altijd honderd procent alert.

Voor de vrije zaterdag ligt in de week van het schrijven ter afsluiting een prachtig dagprogramma klaar. Hoe kun je een goed werkend fantastisch verhaal schrijven? Hoe zorg je ervoor dat de lezer niet afhaakt? Wat zijn de grootste valkuilen en clichés van het schrijven van fantasyverhalen?

Ik ben mij bewust dat ik er niet bij zal zijn. Sowieso ben ik niet van de fantasyverhalen. Met mijn persoonlijke opdracht van dagelijks zo’n vijfhonderd woorden neerpennen heb ik moeite genoeg om mijn niet al te rijke fantasie op scherp te stellen. Sinds een aantal maanden doe ik dat zeven dagen per week. Mijn week van het schrijven bestaat dus uit een dagelijks alert-bericht aan een select gezelschap om in mijn creatieve avonturen en fantastische ideeën mee te gaan. Ik hoop oprecht dat geen van mijn belangstellende en stimulerende aanhangers er week van worden, want dat is uiteraard niet de bedoeling.

Uren … dagen … weken … ik hoop nog maanden door te kunnen gaan.

1. Marijke:
    23 augustus 2015
    Week? Integendeel, hoewel het tegendeel van week misschien keihard is en ook dat word ik van jouw schrijven allerminst. Je woord- en zinsvormingkunst, elke dag weer, blijven blogspannend. Zonder het volgen van pedagogische workshops heb jij je die geheime formule voor het vertellen van wat je vertellen wilt eigen gemaakt. Dus eh....met eigen kracht vooruit!