(254) SAM69+, over K’s en kaas naar Woerden

27 augustus 2015 - Kamerik, Nederland

Donderdag 27 augustus 2015

Kaaskop in Luilekkerland

Vandaag reis ik in de richting van Woerden. Over het spoor en mijn fiets mee, of NS-tweede klas met benenwagen, die beslissing neem ik op het laatste moment. Bepalend zijn wolkendek, grauwsluiers en voorspelde hoeveelheid regen. De hoofdstad van het ‘Groene Hart’ lijkt mij bezienswaardig. Daar woont een trouwe blogfan, die mijn verhaal vast op de voet gaat volgen.

Dertig jaar geleden onthult Schelto Patijn als Commissaris der Koningin het monument, dat een eeuw kaasmarkt verbeeldt. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat Woerden ook kaasstad is. Grove lacune in mijn geografische kennis, waar genoemde fan mij eerder nadrukkelijk op wees. Gelijk heeft zij tegenover een kaaskop die onder de reuk van Alkmaar huist. Aan de Oude Rijn staat nog altijd een meer dan honderd jaar oud pakhuis van ‘Reypenaer’, waar ik een poging wil wagen om rijpende kaas te proeven.

In de vroege ochtend til ik mijn fiets in Heiloo in, vervolgens na Zaanse overstap in Breukelen uit de trein. Dit dorp van net geen tienduizend inwoners ligt in de provincie Utrecht aan rivier de Vecht en aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Ik herinner mij stadsdeel Brooklyn in New York, dat ik in de NYC-marathon te voet doorkruiste. Het eerste dat me in voorheen ‘Breuckelen’ opvalt, is de ‘Kortrijkse Molen’, poldermolen uit 1696. Buiten de dorpskern tref ik kasteel Nijenrode, waarin de Nyenrode Business Universiteit is gevestigd. Geen horeca-opleiding, wel doet hij aan Kok en Kroes denken.

Kockengen is mijn volgende etappeplaats. Dit van oorsprong boerendorp, met buurtschappen als Gieltjesdorp, Laagnieuwkoop, Portengen, Portengense Brug en Spengen, behoort net als Breukelen tot de gemeente Stichtse Vecht. Hoe ze erop komen, weet ik niet, maar de naam Kockengen is afkomstig van Cocagne, de Franse benaming voor Luilekkerland. Zoiets geldt trouwens ook voor Spengen, dat van Spanje, en voor Portengen, dat van Bretagne is afgeleid. Ik ben benieuwd of oud-collega Lida, mooiste meisje van onze afdeling, nog altijd in Luilekkerland woont.

Na Kok en Kockengen ontkom ik niet aan Kroes en Kamerik. Kamerik behoort tot de gemeente Woerden, het heeft inclusief het dorpje Kanis nog geen vierduizend inwoners. Het is ontstaan uit Heerlijkheid Kamerik en ligt ongeveer anderhalve kilometer ten noorden van Woerden aan de Kamerikse Wetering, waar oorspronkelijk aan weerszijden lintbebouwing plaatsvond. Veel van de panden behoren tot beschermd dorpsgezicht en vallen onder monumentenzorg. Het opvallendste bouwwerk is de Nederlands-Hervormde kerk, die rond 1855 is gebouwd in plaats van de oorspronkelijke 15e eeuwse kerk, die bouwvallig was. Alleen de toren van deze aan Sint Hippolytus gewijde kerk is blijven bestaan.

Ruim vijftig jaar geleden (8 januari 1962) vindt op het grondgebied van de toenmalige gemeente Kamerik de treinramp bij Harmelen plaats, die ik mij ook nog goed herinner. In plaats van in de trein stap ik op mijn fiets en rijdt langs de ‘Hollandse Kade’, waarover schrijver Koos van Zomeren vele wandelverhalen heeft geschreven.

Ik ga proberen een fietsverhaal over de bijzondere plekken van het nabije Woerden te schrijven.

1. Marijke:
    27 augustus 2015
    Wie weet hoeveel K's en kaas je al fietsend of benenwagend tegenkomt in het Woerdense. De vandaagse nattigheid leidt tot Katterigheid, dat wel. Smul als troost maar van een al dan niet rijpend stuk Kaas---
  2. Tineke:
    28 augustus 2015
    En, Kaas uit Woerden steeds de beste? Het was in ieder geval (zeker 's middags op de Amsterdamse Zuidzas) K- weer (excusez le mot).
    Zomaar een Kritisch vraagje: Reist jouw fiets 1e Klas en jijzelf en jouw benenwagen 2e bij NS? Tenzij je een omweggetje maaKte is het uitzicht op Nijenrode schrijversfantasie?
    Misschien moet je terug, je miste Kasteel de Haar?
    Het lijkt wel een puzzel: Zoek de K'(aa)s rond Woerden....
    Madame K Kijkt nu al uit naar het vervolg van je blogverhaal met Kanttekeningen over het Woerdense en de Woerdense Kontreien (nieuwe spelling).
    Zag je ook de Kaasbel?
    Vergeet niet om iets van Koos over de Hollandse Kade te lezen (ontspannende leKtuur in Zuid AfriKa?)