(265) SAM69+, over struisvogel en Chinese eend

7 september 2015 - Storms River, Zuid-Afrika

Maandag 7 september 2015

Geen luipaard op schoot

De avond voorafgaand aan een bijzondere maandag tovert ‘Oude Martha’ ons twee ons struisvogelbiefstuk per persoon voor, begeleid door een glas donkerrode Merlot. Gastvrouw Tilly in Knysna heeft haar persoonlijke noot al in een hele fles gezongen. Horende dat Erna haar verjaardag in ‘Tsitsikamma’ te Storms River Village viert, wil zij er in gedachten bij zijn. Dat symboliseert ze spontaan met een grote fles Champagne. Uiteraard beloven wij - al of niet bij het ontbijt - ook op haar gezondheid te toosten. Zij verjaart binnenkort namelijk ook, net als haar zoon Francois, die zo voortreffelijk voor ons heeft gekookt (Bobotie kookte-ie).

De smulavond voor Erna’s birthday is ingekleurd met ‘Ostrich Fillet’ voor ons beidjes. Sans rancune, omdat ons bezoek aan vogelreservaat ‘Birds of Eden’ weliswaar een ontmoeting met 3.500 vogels van ruim tweehonderd soorten is, maar struisvogel is daar exclusief. Vrijuit smullen dus.

In dat reservaat kijken wij onze ogen uit. ’t Is wennen, voor de vogels en voor ons. Hoe verder we over de plankieren de wildernis inlopen, hoe vrijer de vogels zich voelen om te naderen. Eentje doet zelfs een poging om op mijn hoofd te landen, waar ik de flamboyante air-bus geen rechten toe verleen. Zijn domein, voor publiek geopend op 15 december 2005, bestrijkt ruim tweeduizend hectares. Ons houten wandelpad op verschillende hoogten is twaalfhonderd meter lang. Op diverse plekken kun je op een bank plaatsnemen om de bontgekleurde luchtshow met bijbehorend gekwetter in C grote terts en andere gradaties op je te laten inwerken. Liefst 28 masten, in hoogte variërend van twee tot 34 meter, vormen met elkaar een frame, door in de grond verankerde kabels bijeengehouden. Je moet maar op het idee komen om zo’n openluchtvoliere in de vrije natuur te construeren. Geoefende arbeiders - specialisten - doen er tien jaar geleden een half jaar in totaal over, zonder ook maar een enkel arbeidsongeluk(je). Alleen al de stalen draden van het overspannende net - meer dan tachtig ton wegend - kunnen in lengte aan elkaar meer dan de helft van de aard-omtrek omspannen, ruim twintigduizend kilometer.

Na de vogels in deze ‘Hof van Eden’ hebben wij geen behoefte aan het nabije ‘Monkeyland’. We beseffen volledig dat we in Zuid-Afrika verblijven, met name omdat we om de hoek even vaart moeten minderen voor de familie Bobbejaan, die neusoptrekkend aan onze geopende portierraampjes voorbij gaat. In Portugal loslopende honden, hier in de Oost Kaap loslopende baboons. Erna is nog steeds veel meer onder de indruk van de ‘Mandarin Duck’, wiens verenkleed een schitterend kleurenpalet vertoont. Hij komt vooral voor in Zuid-China en is voor Chinezen het symbool van huwelijkse trouw. Grappig genoeg lezen we dat de vogel ieder jaar een nieuwe partner zoekt …

In Tsitsikamma gaan wij ook op zoek. We lopen de ‘Goesa Nature Walk’. Achteraf lezen we dat in dit regenwoud wilde zwijnen (bushpigs) en ‘leopards’ voorkomen. Gelukkig voor ons erg schuw. We komen hier op zondag geen levend wezen tegen. Stilte voor het maandagfeestje?

1. Marijke:
    7 september 2015
    Muziek van honderden vogels en vogeltjes voor jarige Erna en de dus medejarige partner Peter: een mooier concert kan niet. Van harte Erna! Fijne blije zonnige 7de september gewenst!
  2. Nettie:
    7 september 2015
    Dat is nog eens leuk om op zo'n manier en op deze plek je verjaardag te vieren!!
    Have fun en congratsxx
  3. Betty:
    7 september 2015
    Erna van harte gefeliciteerd. Geniet van deze mooie reis. Dit geldt natuurlijk ook voor jou Peter.