(272) SAM69+, over drie zoenen en drie echtparen

14 september 2015 - Cape Town, Zuid-Afrika

Maandag 14 september 2015

Bronzen pizza en BYO

Afscheid op z’n Bels in Riebeeck West met drie zoenen op de wangen. Een verzorgd verblijf is ten einde, volgende stap is in de richting van Cape Town voor de laatste loodjes. Op een zonnige zondag met temperaturen rond 28 graden Celsius wegen zij niet op hun zwaarst. Onze route loopt via Malmesbury langs de kust bij Melkbosstrand en Bloubergstrand naar Sunset Beach in de buurt van Milnerton. We zien Robben Island voor de deur. Zandstranden zijn hagelwit, de Tafelberg in benevelde sfeer ziet toe. Drukke drukkende zondag. Onze accommodatie is op loopafstand van het strand, de Landlady ontvangt ons met drankje en praatje.

Twee nachten in een villawijk aan de kust, waar we van ons lang zullen wij leven nooit willen wonen. Prachtige ‘bunkers’ met veel ‘Crime Watch’ aan hekken. Schrikdraad en camera’s bewijzen dat apartheid nog voortwoekert, vooral in de nabije omgeving van metropool Kaapstad. Misschien dat je het niet ziet als je eraan gewend bent, wij vinden het benauwend, uiterst onplezierig. Je ziet geen teken van leven in, bij of rond de villa’s, noch in de lanen waar wij doorheen wandelen. Uitgestorven, auto’s genoeg voor of achter getraliede hoge hekken. Liggen de bewoners te slapen, de liefde te bedrijven of gewoon voor Pampus, beter gezegd voor Robben-eiland? Geen idee, we zien niemand en kunnen het dus niet vragen.

We eten een hapje in een pizzeria vlakbij. ‘The Netherlands’ als benaming voor een pizza staat op nummer drie. Ik haal verderop een flesje rode wijn (soort Bring Your Own als in Australië) en schenk ons in. Een Nederlander aan de tafel naast ons, gehuwd met een Zimbabwaanse en al jaren in Zuid-Afrika woonachtig, vraagt of wij uit Nederland komen. Hij is geboren Eindhovenaar, oud-studiegenoot van Guus Meeuwis en directeur van zijn food-bedrijf dat hier aan supermarkten levert. Wij zijn onder de indruk, hoewel … Onze pizza is tweemaal duurder dan de zijne, onze wijn eveneens. Zijn zoon van elf is zijn trots, basketballer, langer dan mijn persoontje. Huh, Afrika is toch van het rugby, eventueel cricket, als je lang bent in het uiterste geval van keepers bij soccer?

De wijn die wij met genoegen slurpen, is een ‘Family Wine’. Dat staat op het etiket met de aanduiding ‘M.A.N’. Het is een ‘Jan Fiskaal’  Merlot 2014, favoriete soort van Erna.

The Jan Fiskaal (fiscal shrike) is a common sight in the vineyards. A small bird with a fierce reputation for driving out pests, its characteristic ‘chee-chee-chee’ cry and black-and-white coloring make it easily recognisable.

M.A.N Family Wines started in 2001 with three friends and their wives. To keep the peace, we named it for the wives: Marie, Anette, Nicky. Our wines are made by a close-knit team - some family, others have become family - all passionate about producing distinctive wines from this beautiful corner of Africa. (Jose Conde, Tyrrel and Philip Myburgh, resp. married to M., A. and N.).

1. Marijke:
    14 september 2015
    chee-chee-chee- op jullie laatste vakantiedagen!