(278) SAM69+, over Vogelhof van Eden

20 september 2015 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Zondag 20 september 2015

Monogaam, sterke nek

Op doortocht van West naar Oost Kaap vanuit Knysna langs Plettenberg Bay komen we langs de toeristische route van ‘The Crags’. De dagbeschrijving van ons reisbureau beveelt een uitstapje naar Monkeyland en Birds of Eden aan, twintig kilometer ten oosten van Plettenberg Bay. Wij slaan de eerste goede raad in de wind. Levensstijl van apensoorten uit Afrika, Azië en Zuid-Amerika, in open-air behuizing samengebracht, trekt niet direct onze belangstelling. Al kun je boven boomtoppen van adembenemend uitzicht genieten vanaf de 128 meter lange hangbrug, de langste in zijn soort van Afrika. Wij hebben niet alle tijd van de wereld, moeten een keuze maken.

Door het tweede advies laten wij ons overhalen het aangrenzende vogelreservaat ‘Birds of Eden’ binnen te stappen. Vooral de mededeling ‘twee kubieke hectare inheems bos’ als thuisbasis van vroeger in gevangenschap levende vogels intrigeert. Ook dit is het eerste project ter wereld in zijn soort, net als Monkeyland. We zijn benieuwd wat ‘Afri-fauna’ ons heeft te bieden. De plattegrond toont vanuit de receptie een wandelpad door tropisch regenwoud langs ‘Misty Valley’, ‘Waterfall’, ‘Amphitheatre’, over ‘Suspension Bridge’ naar ‘Flamingo Dam’ en naar het ‘Restaurant’, waar koffie met chocolademuffin wacht.

‘Birds of Eden’ is op 15 december 2005 voor het publiek geopend. Bouwkosten ter grootte van negen miljoen Rand bieden een park als thuishaven voor 3.500 vogels van zo’n tweehonderd verschillende soorten. Het areaal beslaat om precies te zijn 21.761 vierkante meter oppervlakte, met het netwerk erboven 375.372 kubieke meter luchtruim. Het frame bestaat uit 28 masten, die in hoogte variëren van twee tot 34 meter. Er is ongeveer honderd kilometer kabel gebruikt om het geheel aaneen te rijgen, teneinde 3,2 hectare te ‘overdekken’.

Het doel is om voor de gevederde vrienden een veilige haven te vormen, waar de beste verzorging wordt geboden. Winst maken ten koste van de dieren is geen oogmerk. Er wordt niet gekweekt, er worden geen (bij)producten verhandeld, er worden geen shows gegeven. De vogels krijgen de gelegenheid in een beschermde omgeving zo natuurlijk mogelijk te leven. Nevendoelstelling is de ‘opvoeding’ (education) van bezoekers op het gebied van denken over en behandelen van dieren.

In ‘Afri-fauna’ komen we van alles aan de weet:

Het percentage vogelsoorten dat monogaam is, bedraagt liefst negentig procent.

Vogels hebben een ijzersterk hart en efficiënte ademhaling, nodig om te kunnen vliegen.

Eendenpoten voelen geen kou, zelfs niet in ijskoud water. Zenuwen en bloedvaten ontbreken.

Als eenden slapen, is de helft van hun hersens wakker. Ze slapen ook met een oog open, vooral aan de rand van een ingeslapen groep.

Vogels hebben meer nekwervels dan wij. Wij zeven stuks (net als de giraffe), zij elf, veertien of vijftien, zelfs oplopend tot 25 bij de zwaan. De meeste vogels kunnen hun kop 180 graden draaien, hun nek is een van de sterkste lichaamsdelen.

Na anderhalf uur rondkijken steken wij onze nek in het restaurant uit voor koffie met een muffin. Voor onze neus: roze flamingo’s, zwarte zwanen, kleurrijke mandarijn-eenden.

1. Marijke:
    20 september 2015
    Schreef ik al twee reacties, zijn die opeens foetsie. Geen idee waardoor. Nu, het vogelnieuws en de vogelfoto's spreken me positief aan op deze tot nu toe grijze Nederlandse zondag. Wat een liefde voor het vogelrijk om negen miljoen Rand aan een vogelleefwereld te besteden! Op afstand maakt dat blij, soms ontstaan er op onze aardbol vol oorlogssituaties ook nog positieve dingen.