(279) SAM69+, over ‘potloodstress’ en ‘hygroman’

21 september 2015 - Barrydale, Zuid-Afrika

Maandag 21 september 2015

Barbeha’s en toogtietjies

Route 62 door de Kleine Karoo in de West Kaap biedt prachtige vergezichten. Hij loopt door uitgestrekte, lege woestijnvlaktes en vruchtbare valleien, gaat langs torenhoge kliffen en kletterende riviertjes, dichte, beschaduwde bossen en bucolische boerderijen. Een van de lieflijke stadjes en dorpjes is Barrydale, waar ruim vierduizend inwoners allervriendelijkst reageren. Het dorpje tussen Tradouwspas en Langebergen trekt kunstenaars, gepensioneerde Zuid-Afrikanen en Kapenaars die een tweede huis willen aan. Wij snakken op doorreis naar een plek om ons inwendige te verzorgen. Opeens dient zich een eenzame pleisterplaats aan.

‘Ronnie’s Sex Shop’ staat in grote letters op de muur.

“Dat is voor vrachtwagenchauffeurs bedoeld”, gok ik in deze woestijn.

Achter de tekst blijkt een verhaal te zitten. Op enig moment wil boer Ronnie vanuit zijn boerderij verse producten en fruit aan de man brengen. Daarom schildert hij duidelijk leesbaar ‘Ronnie’s Shop’ op zijn onderkomen, in de hoop dat menigeen stopt en iets bij hem koopt. Na een vrolijk avondje bij hem thuis besluiten zijn vrienden met een glaasje op een grap uit te halen. Zij spuiten tussen de bestaande tekst het woord ‘Sex’. Ronnie heeft het veel te druk en laat de verloedering voor wat het is.

Zijn stek wordt een fameus trefpunt voor lokale omwonenden, een paar biertjes met elkaar te drinken en stukken vlees op het vuur te roosteren. Op een van die gezellige avonden doet een van Ronnie’s maten een suggestie. “Waarom open je geen pub?”.

De rest is geschiedenis. Ronnie’s Sex Shop is een vermaarde plek langs de R62 geworden. Aangebrachte leuzen in zijn honk wijzen uit dat hij bezoek van over de hele wereld trekt. De ‘shop’ is grote favoriet onder lokale boeren geworden, bovendien vaste aanlegplaats voor weggebruikers.

Wat het idee van een ‘sex shop’ het meeste benadrukt, zijn slipjes en beha’s die de bar versieren, achtergelaten als eerbewijs voor de ‘Kleine Karoo’-pub met aparte uitstraling. Wij maken er geen pitstop. Op onze reis hebben we al niet veel kleding bij ons. Om dan textiele sporen achter te laten …

In mijn ‘Fraai Uitzicht’-bedje bekruipt me een Fata Morgana. Ronnie’s farmshop verleidt tot een slippertje. De menukaart bestaat uit donsdosies, warmpatatjies, gifdingen, lekkerlyfies, stuifmeelkoekies, kooivlooien, vleispaleisies. Aanlokkelijke malmaakmeissies en stimuleerpoppies, waarmee ek ’n glipsie kan maak, diefliefde, buitenrand, kruissteek kan bedrijf. Zij hangen hun bustelyfies, pramsakke, melkhouers, krokodilbrille boven Ronnie’s bar. Dat zullen kloosterkoekies nooit doen, sy houen hun melkweg, suipkuip, prampoortjie compleet bedek. Wat ook nie mag nie, syn wikkelheupies die rondtippel. Rugridders, agtermekaarmannetjes, kringspierkoeriers, anusadders, rioolboorders, komposstampers moet wegbly.

Ronnie’s Sex Shop is vryhotel, pompstasie, kittelaarbasaar, koekwinkel, waar pompjoggies ’n steek maak, hun wors wegsteek, die huurmeisies als stimuleerpoppie, nagblom, plafondkyker, lokpop, sekskatjie in hun driehoekiedoekie met hun plesierspier, kroonjuwelen, genotstok, swelliggaampie knip. Vooral witkopdoedies en sjokoladepoppies zijn als foonsnol, foondoedie in trek om zonder latjas, trilskil, saadsokkie hun plesierknoppie, skreeuknoppie, hallelujapielietjie tot vibreren aan te set. Alle besoek, die sy hoed kom ophang, kryg lekkerjeuk en saaduitskieting na opswelling van sy Jacob Regop …

1. Marijke:
    21 september 2015
    Halleluja!!!Smile smile grijns grijns. Zou je het hier bovenstaand cursief ingetoetste vertalen in ABN, dan stond je vast een inval van de zedenpolitie te wachten. Nu is het alleen maar liever dan lief en inventiever dan inventief op naamgevingsgebied van bepaalde dingskes:-]