(280) SAM69+, over uniek boekje ‘Ons nieuwe land’

22 september 2015 - Heiloo, Nederland

Dinsdag 22 september 2015

Bijzonder en divers

‘Ons nieuwe land’ spookt dezer dagen door hoofden van vele vluchtelingen die een weg naar veilige oorden zoeken. Het was ook het thema van de schrijfwedstrijd naar aanleiding van het 450-jarig bestaan van de polders Berger- en Egmondermeer. Alle ingezonden gedichten en verhalen zijn onder die titel gebundeld, verwijzend naar het land dat door inpoldering van Berger- en Egmondermeer is ontstaan. De unieke uitgave is op zaterdag 19 september 2015 gepresenteerd in ‘Hoeve Zeldenrust’, een van de oudste boerderijen van de Egmondermeer. De voorzitter van comité BEM 450 dat alle festiviteiten gedurende het jubileumjaar organiseerde, Kees Kraakman, genoot de eer om het eerste boekje – in stijl van de inpoldering - uit een bak water te vissen.

Initiator en organisator van de schrijfwedstrijd, Wim van Dijk, toont zich bijzonder verheugd over het resultaat. “Stuk voor stuk pareltjes”, vertelt hij. “Lyrische gedichten, verrassende korte verhalen, onbevangen kinderpoëzie en ontroerende herinneringen over het vroegere leven in de polders. Stuk voor stuk prachtige inzendingen, uit betrokkenheid geschreven en daarom zo mooi en vaak ontroerend. Er zitten gedichten tussen, daar houd je het echt niet bij droog!”

De inzendingen waren heel divers, dat bleek al bij de prijsuitreiking, die op 30 mei 2015 in de Slotkapel van Egmond aan den Hoef plaatsvond. De jury van deskundigen spreekt over ‘hoog niveau’ en ‘moeilijke keuzes’.

Van Dijk licht de uitgave nader toe.

“De inhoud is heel divers. Literaire gedichten, die keer op keer tot herlezen verleiden. Verhalen met een verrassende plot en ontroerende historische poldervertellingen. Maar ook dromen van kinderen die ons huidige land nog mooier en beter willen maken. Al met al 95 pagina’s puur leesplezier, heel verrassend.”

Uniek aan het boekwerkje is dat alle inzendingen van de schrijfwedstrijd erin zijn opgenomen.

“Niet alleen de winnende inzendingen, nee, allemaal, want ze zijn allemaal bijzonder. Dat maakt het zo’n uniek boek, zover ik weet is dat nog nooit eerder voorgekomen. Vaak wordt wel aandacht aan de winnende inzendingen besteed, maar de overige zie je nooit meer terug. Hier was de keuze voor de jury zo moeilijk, dat ze allemaal een publicatie verdienen. Ik ben dan ook best trots dat ik dit heb kunnen realiseren.”, aldus de initiatiefnemer.

Het boekje is zeer enthousiast ontvangen. De eerste exemplaren gingen grif van de hand.

“Tot dit weekeinde hadden alleen Maarten Waardenburg, die met de opmaak hielp, en Lieneke van Eck, mede-organisator van de wedstrijd, en mijn persoontje de uitgave gezien”, zegt Van Dijk. “Wij waren enthousiast, maar wisten natuurlijk niet of anderen het ook interessant zouden vinden. Tijdens de presentatie gingen de eerste dertig exemplaren in no time over de toonbank, daarna liepen de bestellingen binnen. Heel leuk dat iedereen zo enthousiast is over dit initiatief.”

Het hardcover boekje is op  A5-formaat met BEM450-logo in kleur op de voorkant.

Wie een exemplaar wil bestellen, kan hiervoor terecht op www.boekenbestellen.nl. Vul in het zoekscherm ‘Ons nieuwe land’ in en de weg naar 95 bladzijden leesplezier wijst zich vanzelf.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    22 september 2015
    Gegoogled en Wim van Dijk's 'Ons nieuwe land' gevonden. Nee, ik koop het niet. Jouw mooie verhaal BEM450 heb ik immers al tot mij genomen en de andere leesplezieren aan pareltjes enz. laat ik graag over aan Bergen- en Egmondbewoners en aan ieder die wil lezen over de geschiedenis van het land dat door inpoldering is ontstaan. Er is wat ingepolderd in ons landje!!!