(372) SAM69+, over koude kerstduik met kerst

23 december 2015 - Dublin, Ierland

Woensdag 23 december 2015

Kerstkrans en bruine basterd

Op ons verlanglijstje staat nog steeds een citytrip naar de hoofdstad van Ierland. Dublin - literair vermaard - huist bovenaan, eventueel in combinatie met die andere hoofdstad Belfast, Noord-Ierland.

Nu Kerstmis nadert, besef ik dat Ieren ervoor gaan om het kerstfeest groots te vieren. Zij hanteren tradities met kwalificatie ‘idioot tot legendarisch’. Dat gaat van kerstduik tot whiskeypunch bij de open haard. Ik wil het ooit meevieren, meebeleven.

Wij kennen zo’n traditie op Nieuwjaarsdag. Dappere zeelui die ijskoud water induiken. Bij ons heeft de beloning warme chocolademelk en een warme handdoek om het lijf. De Ieren duiken op eerste kerstdag hun ‘ijs’zee in, met na afloop warme whiskey bij de haard. Ieren zingen en schrijven much better dan wij, zie hun handvol Nobelprijzen voor literatuur. Kerst vieren zij ook anders: geen ‘Merry Christmas’, maar ‘Nollaig Shona Duit’.

Om in kerststemming te komen, is hun traditie numero uno het bij iedere gelegenheid ten gehore brengen van ‘Fairytale of New York’. In de kersttijd hoor je dit ‘beste kerstlied aller tijden’ overal. Bitterzoete liedtekst en korzelig stemgeluid op een ijzersterke plek in de Ierse muziekgeschiedenis, zonder dit lied geen kerst in Ierland.

December is fantastische maand om in Ierland te zijn. Folk en traditionele muziek slaan je om de oren, net als kerstliederen bij knapperend haardvuur en een smakelijke pint. Alle zeven dagen van de week zijn perfecte sfeermakers in de Ierse pubs. Van ‘trad’ sessies in legendarische muziekpub ‘The Cobblestone’ in Dublin tot geweldige muziek in het interieur dat sinds 1850 niet is veranderd in ‘The House of McDonnell’ in Ballycastle.

Op eerste kerstdag dalen op het hele eiland duizenden bikkels naar de kust af en storten zichzelf in zee. Deze grootse Ierse traditie zorgt voor veel amusement bij dik aangeklede toeschouwers. De meesten doen mee voor een goed doel. ‘Het is ieder moment van koude-ellende waard vanwege het gevoel van voldoening’.

Weinig drankjes zijn zo lekker als Ierse warme whiskey-punch. Het mengsel van whiskey, citroen, kruidnagel en beetje bruine basterd, warmt de mens van binnenuit op. Van oudsher in de koudste maanden van het jaar gedronken gaat niets boven de geur van kruidnagel om een Ier in kerstsfeer te brengen.

Ultieme kerstgerecht in Ierland is gekruid rundvlees, in het bijzonder in county Cork, een graafschap dat zeer de moeite waard is. Het met suiker, kruiden en bessen bereide gerecht stamt van eeuwen terug, toen dit een onmisbare methode van conserveren was. Deze traditie wordt op alle Ierse kersttafels nog altijd in ere gehouden. Beroemd is gekruid rundvlees dat bij de kraam van Tom op de English Market in Cork te koop is. Niet te versmaden met Guinness of cider.

Origineel Iers is het ophangen van een kerstkrans aan de voordeur. Op markten kun je deze zelf maken, want in december groeit het groen volop op het hele eiland. Ieren sluiten hun deuren niet voor kerstmis, zij zetten hem juist ruimhartig open.

Met ‘Nollaig Shona Duit’ - for everybody. Merry X-mas.

1. Marijke:
    23 december 2015
    Ierland---nog nooit verlangd er naartoe te gaan. Ik zie naast dat vele groen vele sombertes door regen en grijze luchten, ik zie een bevolking die alle moeite moest (moet?) doen om armoe de baas te blijven, ik las de boeken daarover, over de grote gezinnen, over het emigreren naar betere oorden. Over de oorlogen, de aanslagen, de haat tussen Ieren en Engelsen, de Ira....hoorde van anderen en nu ook van jou hoe juist Ierland in het-bloed-van-verlangen zit, hoe Ierland trekt...gelukkig lust ik geen whisky, want anders had ik me toch heus moeten oriënteren op een gang naar Ierland, na jouw lovende beschrijving over Ierse kerstviering. Overigens: de Dubliners zingen heerlijke dronkenmansliederen.❗️❗️❗️
  2. Truus de Vries:
    23 december 2015
    Het lijkt me dat ze daar veel beter kerstfeest vieren dan hier.
    Het is voor mij niets om een koude zee in te gaan, maar die slok whiskey naast een warm vuur vind ik heel sfeervol en ook dat er een interieur sinds 1850 niet is veranderd.
  3. Tineke:
    23 december 2015
    Ach Ierland, ooit moeten we toch die reis maken. Niet in de winter a.u.b. En ook al zal een mistige dag heel mooi de mysterieuze sfeer geven aan het Ierse landschap, dit kind van de zon (sterrenbeeld leeuw, kan niet anders) zal er niet te lang vertoeven. Mmmmm, whiskey, dat lokt wel. Ierse muziek ook. Wist je trouwens dat je in Stavoren bij (weliswaar Schots) restaurant "De Koebrug" een whiskymenu (Schotse whisky is zonder e) kunt nuttigen? De eigenaar bedient in kilt, weet alles over de whisky en zoekt de soort whisky uit passend bij de gerechten en bij jouw persoonlijke smaak. Je komt er trouwens minder "teut" vandaan dan met een fles wijn (per 2 personen) achter de kiezen. Wat voor jou Peter? Samen met Erna en de fietsen op de boot Enkhuizen-Stavoren, overnachten in het politiebureau van Koudum (vrijwillig, bij La Perruque) en even heen en weer trappen naar Stavoren voor het whiskydiner?
    Een Schots voorproefje op Ierland met Kerst......