(401) SAM69+, over Yip-en-Yanneke-museum

21 januari 2016 - Amsterdam, Nederland

Donderdag 21 januari 2016

Prestigieus penthouse

Binnen twee jaar woont megalomane Mokummer Won Yip op een hartstikke hippe stip. De Amsterdamse horecatycoon betrekt het duurste appartement van Nederland. Kosten voor de superbe stek aan de westelijke Houthaven overstijgen ruimschoots vijftien miljoen euro. Zijn eind 2017 op te leveren optrekje wordt redelijk ruim. Naar Yips eigen zeggen gaat zijn “Once in a lifetime opportunity” 1.440 vierkante meter beslaan. Tienvoudig gros, twaalf keer zijn woning aan de Dam. Naast dat Dam-onderkomen en het peperdure penthouse - bijna dertig verdiepingen hoog aan het IJ - bezit de geboren Amsterdammer nog een appartement op de Zuidas. Bij het Pontsteigergebouw beschikt hij straks ook over acht parkeerplaatsen en twee ligplaatsen. Zijn vouwfiets laat hij op zijn scheepjes achter. Ingeklapt onder de arm mee naar boven vergt teveel spierkracht.

Wat bezielt mensen toch met dat eeuwige meer, meer. Ik vind het minstens zo misselijk makend als dat vermaledijde minder, minder. Maar ja, Won Yip is zakenman die het voor de wind gaat, zoals handjeklap ooit handelaars die naar Oost-Indië en Amerika vertrokken rijkdom bezorgt. Sporen van die mercantilisten zijn in het oostelijk havengebied van de hoofdstad terug te vinden. Omdat ik Javakade, Levantkade, Piet Heinkade, Panamakade en Borneokade niet ken, vereer ik die plek met een bezoek. Daarvoor heb ik parkeer- noch ligplaats nodig. Ik reis per trein naar het Centraal Station en vervolg mijn route te voet.

Langs de twee muziekwalhalla’s ‘Muziekgebouw aan ’t IJ’ en ‘BIM-HUIS’ wandel ik over de Piet Heinkade naar ‘FIFTEEN’, waar good guy Jamie Oliver probleemjongeren de kans biedt hun leven een nieuwe wending te geven. Voormalige koelruimte ‘Pakhuis de Zwijger’ dient als thuishaven voor de creatieve industrie. Van markt voor local goods in De Hallen tot het realiseren van duurzame toekomststad. In het veelzijdige MEZRAB aan de Veemkade - voorheen ‘Pakhuis Wilhelmina’ - kunnen liefhebbers terecht voor wereldmuziek, poëzie, film, hard rock-karaoke, dansavonden met live percussie en - op vrijdag - voor populaire storytelling-avonden.

Spaans temperament manifesteert zich in ‘Mercat’ aan de Oostelijke Handelskade. Jamon Ibérico, paella, calamares en churros naast een heuse bar vol olijven. Even verderop overpeins ik een nachtje in het culturele ‘Lloyd Hotel’. Dit enige hotel ter wereld met kamers variërend van één tot vijf sterren maakt het mij moeilijk. Ik loop door naar ‘Gare de l’Est’ aan de Cruquiusweg voor een seizoensgebonden dagmenu.

Eten en drinken, Won Yip is er stinkend rijk van geworden. Komt hij ooit in ‘De Kompaszaal’, oude aankomst- en vertrekhal van de KNSM, waar je ook mooi uitzicht over de stad en het IJ kunt genieten? Of bij ‘De Wereldbol’ voor een wisselend driegangendiner met wijnarrangement? Zou hij wel eens een biertje vatten bij ‘Kanis en Meiland’ aan de Levantkade? Vast niet, veel te laagdrempelig.

Waar hij zeker nooit komt, is ‘Museum Perron Oost’, vlak achter ‘Gare de l’Est’. Dit is met zes vierkante meter het állerkleinste museum ter wereld. Wanneer je het 240 keer uitvergroot, past het in Yips toekomstige penthouse. Dat noem ik nog eens ‘Yip en Yanneke’.

1. Truus de Vries:
    21 januari 2016
    Een boeiende kade. Won Yip met Yip en Janneke.
  2. Marijke:
    21 januari 2016
    Misschien kan burgem.Van der Laan deze meneer Yip verplichten vluchtelingen op te nemen in zijn 1440 vierkante meters?