(480) SAM70+, over de oorsprong van Ischia

9 april 2016 - Forio, Italië

Zaterdag 9 april 2016

Mythes en misrekeningen

Het eiland in het aangezicht van Napels kent verschillende oorspronkelijke namen. Die lopen uiteen van Inarime, Pitecusa, Aenaria en Iscla tot Ischia. De meest aangehaalde betekenis is doodgewoon ‘Eiland’. Griekse mythologie verhaalt van ene ‘Typheus’, die in aardse diepten onder de berg Epomeo aan kettingen lag vastgebonden. Hij had het gewaagd de god der goden Jupiter uit te dagen. Voortdurende woeste pogingen om zich te bevrijden veroorzaakten enorme aardbewegingen. Gigantische bulten staken de kop op, veelvuldige aardbevingen deden de aardbodem in haar grondvesten schudden, vuur en lava stroomden toe, reusachtige zeebevingen spoelden tsunami’s aan. Het bizarre effect van de woede van ‘monster Typheus’ verklaart het resultaat. Een groot meer in een lang geleden gezonken krater en fossielen uit zee op zo’n zeshonderd meter boven zeeniveau.

Zetten we mythische verhalen opzij en gaan we op wetenschappelijker kennis af, dan bestaan er verklaringen van moderne geologen. Zij leggen uit dat in vroeger tijden een enorme breuklijn is ontstaan, waaruit zich magma verspreidde dat de hele omgeving bedekte. Achtereenvolgende tectonische bewegingen tilden deze stof op en vormden de hoogste piek van het eiland, ‘Mount Epomeo’. Diverse uitbarstingen veroorzaakten grillige rotspartijen in gevarieerde uitingsvormen. The Castle, S. Angelo, the Montagnone (grote berg), Mount Tabor, the Sparaina, Monte Vico en Cavallaro zijn voorbeelden. Ischia wordt daarom ook wel ‘Eiland van vuur’ genoemd.

Over het hele eiland liggen talrijke kraters verspreid, sommige onder zeeniveau. Monte Nuovo, Trippodi, Totaro, Corbi en Vezzi luiden de namen van de belangrijkste vulkanen. Ischia is nog steeds een actieve plek op de aardkorst, al beperkt de werking zich tot fumarolen en thermale bronnen met slechts trage seismische verschijnselen. Over het gehele eiland is lavamateriaal te vinden als getuigenis van rijkdom aan uitbarstingen in het verleden.

De vulkanische aard van het eiland verklaart het bestaan van hydro-thermale bassins, waarvan de oudste bekend zijn als spa’s van ‘Formello en Fontane’, ‘Gurgitello’, ‘Cotto en Sinigallia’, ‘Rita’ en ‘Citara’. Vanuit deze bassins worden gezondheidscentra met spa’s over het hele eiland gevoed. Daaronder beroemde als ‘Terme Manzi’ en ‘Terme Castaldi’. De spa’s die tot de vele hotels behoren - ook in ons hotel Carlo Magno - zijn te groot in aantal om op te sommen. Wel de moeite van het vermelden waard zijn fameuze complexen met open-lucht baden, zoals ‘Poseidon Gardens’ in Forio en ‘Aphrodite Gardens’ en ‘Apollo Gardens’ in S. Angelo d’Ischia. In Ischia is ook nog de ‘Garden of Eden’ aan de voet van de beroemde S. Anna’s Toren.

Om dit uit te zoeken hadden wij onvoldoende tijd. Onze hostess Luciana - door mij niet heilig verklaard - meldde zich om half elf, waarmee zij wat ons betreft onnodige tijd verspilde. Duizend excuses brachten mij er niet toe haar nalatigheid van gisteren weg te spoelen. Eigenlijk bekroop mij de neiging om deze Italiaanse dame in het thermale bad naast onze gesprekstafel te dompelen. Dat heb ik niet gedaan, ik heb m’n Italiaanse lesje geleerd. Komt iemand niet opdagen bij een afspraak, dan zij dat zo.

Eruptie? Geen eruptie!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    10 april 2016
    Gevonden, blog 480, niet in postvak-in, wel bij het rijtje blogs.
    Eruptie, uitbarsting, allegaar des aardkloots. Je als mens inhouden is soms grote kunst. Jullie ene Luciana, wij jaren geleden Simonetta op Sicilië. Breek me de b-k niet open! Wij hielden uitbarstingen 'binnenskamers' en Sicilië is (ook) prachtig.