Avontuurlijke trip naar wonderschoon Lapland

8 november 2018 - Enontekiö, Finland

In Finland zijn wij nog nooit geweest, terwijl ook daar via een avontuurlijke reis de nodige hoogtepunten zijn te beleven. In de vrieskou willen wij de wonderschone natuur van Lapland ervaren. In het hele hoge noorden van Europa staat een Huskysafari voor onze deur en we hopen het symbool van Lapland tegen het lijf te lopen: het rendier.

Aan de oevers van het meer van Ounasjärvi ligt een gemoedelijk hotel: Lapland Hotel Hetta. Stap je dit hotel uit, loop je zo het bevroren meer op. Fantastisch! Dit meer is ideaal om het Noorderlicht te spotten! Hopelijk hebben we meer geluk dan op IJsland en maken wij het ‘dansende’ licht mee. Vanaf het meer hebben we ook prachtig uitzicht op Nationaal Park Ounas-Pallastunturï. Midden in de natuur heersen hier rust en stilte. Na een rit van ongeveer twee uur vanaf het vliegveld van Kittilä is het hier dus genieten, terwijl we supermarkt, snackbar en apotheek op loopafstand ter beschikking hebben.

Ons Finse avontuur belooft een bezet weekje. Van Schiphol vliegen we naar de luchthaven van Kittilä, vanwaar een transfer ons naar het hotel in Enontekiö brengt. Verschillende excursies wachten ons op. Om te beginnen de Huskysafari naar een boerderij, waar we de honden met hun eigenaar ontmoeten. Hij vertelt ons alles over de prachtige Siberische viervoeters met hun typerende witte vacht en vaak blauwe ogen. Per slee glijden we door een sprookjesachtige omgeving, waarbij je zelf achter het stuur plaats mag nemen. Bij terugkomst op de farm staat een warm drankje klaar. Op een andere dag worden we bij het hotel opgehaald voor een avontuur in de wildernis van Lapland: ‘Into the Wilderness’. Die tocht leidt ons na een rij-instructie per sneeuwscooter over bevroren meren, lege vlaktes en met sneeuw bedekte bomen. Onderweg krijgen we warme bessensap te drinken. Blazen is er dus niet bij, of het moet zijn om de handen wat op te warmen.

Een mini-bus brengt ons naar de rendierenboerderij, waar we hét symbool van Lapland ontmoeten. We maken kennis met de herder en zijn familie. Hij is hier opgegroeid en vertelt alles over het leven met zijn dieren. Een aantal rendieren heeft hij getraind om de slee te trekken. Een korte rendiertocht door het kamp bezorgt ons een prachtige herinnering. Wat niet ontbreekt is een traditionele Arctic-wandeling door de besneeuwde natuur. Met speciale sneeuwschoenen over ons eigen schoeisel heen stappen we onder leiding van een gids in de stille bossen door dikke sneeuwlagen. De gids trakteert ons op verhalen over leven, natuur en diersoorten van Lapland. Ook in deze tocht is het genot van een warm drankje gegarandeerd. Om de magie in het stille bos te beleven, maken we ons op een avond op voor een sneeuwscootersafari in het teken van de magische Aurora Borealis, beter bekend als het Noorderlicht. Onder het ‘dansende licht’ kunnen we ons opwarmen aan een vuur, waarbij warme drank en snack niet ontbreken.

Ons staat dus weer een sensationeel avontuur te wachten, waarvan wij geen genoeg kunnen krijgen.

1. Marijke:
    8 november 2018
    Verrassende vakantiekeus, klinkt heel anders dan Brussel of Zanzibar. De wondere wereld van het hoge noorden bezoeken, land van de kerstman, land van vlammende herfstkleuren (die jullie niet zien, I know). Vooruitzicht op een fantastische bestemming!
  2. Reggy:
    8 november 2018
    Als het daar niet zo koud was.............indrukwekkende reis hoor. Met z'n 2tjes of met groep? Ik vind het sws een spannend deel van de wereld......maar die kou hè...
  3. Cor Kluijtmans:
    8 november 2018
    Het lijkt me een schitterende ervaring. Vaker van gedroomd om ook zoiets te doen, maar voorlopig houden mij de eilanden nog bezig...