In de ban van de ijskoude ‘Arctic Circle’

16 maart 2019 - Ivalo, Finland

De 'Arctic Cirkel' in noord-Finland houdt ons nog in een ijzeren greep. Ruim boven de poolcirkel ligt naast Enontekiö - waar wij een weekje doorbrachten - op bijna gelijke noorder breedte Ivalo, dat iets oostwaarts ligt. In dit dorp met lintbebouwing huizen rond vierduizend inwoners, op driehonderd kilometer afstand, vrijwel net zo ver als van het verder oostelijk in Rusland gelegen Moermansk. Ivalo ligt aan de Ivalorivier, ongeveer twintig kilometer ten zuiden van het Inarimeer, het op één na grootste meer van Finland.

Bestaan dorpen in Lapland uit een verspreide verzameling huizen en gebouwen in wijde omgeving, Ivalo ziet eruit als een écht dorp met dichte bebouwing. Het is vanuit Inari over de E75 te bereiken, veertig kilometer over volgens velen de mooiste weg van Finland. Ook via de E75, maar dan zuidwaarts vanuit 160 kilometer verderop gelegen Sodankylä, rijd je door ongekend fraai bos- en merengebied.

De kerktoren van Ivalo is in de vorm van een skischans gebouwd. Finnair onderhoudt - ook hemelreizend - via de luchthaven van Ivalo lijnvluchten met Helsinki. Met sneeuwscooters en sledehonden kun je vanuit Ivalo over besneeuwde aardbodem meerdaagse tochten maken. Onder andere naar het Zweedse deel van Lapland en naar een ijshotel in het Zweedse dorpje Jukkasjärvi. Ten zuiden van Ivalo ligt op 25 kilometer het grote recreatiegebied Saariselkä.

Met onze onvergetelijke ervaring in en vanuit Hotel Hetta in Enontekiö houden we een visite aan Ivalo in beraad. Wij gaan immers niet zo gemakkelijk voor een tweede keer op zoek naar hetzelfde. Wél richten wij onze blik op de tv-uitzending van NPO 3, die vandaag van start gaat (zaterdag 16 maart 2019 om 20.25 uur). Uiteraard volgen we ook de vier delen, die op aansluitende zaterdagavonden te zien zijn.

Ons wacht een ijskoud mysterie in een vijfdelige misdaadserie onder de noemer ‘Arctic Circle’. Rechercheur Nina Kautsalo, gespeeld door Lina Kuustonen, is wel wat gewend. Haar werkterrein is immers in Lapland, in het allernoordelijkste stukje van Finland. Hier krijgt zij een mysterieuze zaak op haar bordje. De puzzel begint als Nina een geketende prostituee in een verlaten blokhut aantreft. De vrouw blijkt stervende. Nader onderzoek wijst uit dat zij een onbekend, dodelijk virus in haar bloed heeft. Heel snel vallen nieuwe doden. Ook Nina’s familie loopt gevaar.

Dan krijgt de Lapse politie wetenschappelijke versterking uit Duitsland. Viroloog Thomas Lorenz, gespeeld door Maximilan Brückner, reist naar de poolcirkel om te voorkomen dat het dodelijke virus zich over de rest van de wereld verspreidt. Boeiend in deze Fins-Duitse thrillerserie vind ik dat de boerderij, waarin de politie van Ivalo de virus-besmette prostituee aantreft, is gelegen in het lintdorp van Fins Lapland. Normaliter ben ik niet zo van ‘Krimi’s’, spanningsvelden waartoe Erna zich veel meer toe voelt aangetrokken. De kans om naast die spanning ook beelden en wellicht iets van de sfeer uit het gebied, waar wij net zijn geweest, aan te treffen en mogelijk te herkennen, doet mij besluiten om in ieder geval naar de eerste uitzending te kijken. Misschien doen mijn blogvolgers dat nu ook …

1. Marijke:
    16 maart 2019
    Nou, deze blogvolger moet niks hebben van 'Krimi's', hoe schitterend de Finse/Lapse entourage ook moge zijn. De spanning in mijn lijf bij wèl kijken is dusdanig onaangenaam, dat ook thrillerlectuur en (lach niet) sport in wedstrijdvorm een te negatieve invloed op mijn welzijn uitoefenen.
    Wat niet wegneemt dat een trip naar Ivalo jullie ongetwijfeld òntspanning zal brengen. Die skischanskerktoren klinkt 'spannend', zij het anders spannend dan Arctic Circle. Sterkte tijdens het kijken!