We gaan naar … Rio … de Janeiro (6)

13 november 2016 - São Paulo, Brazilië

Juist omdat het méér is dan de titel doet vermoeden: hoe dichter ’t bij komt, hoe spannender. Vleugje Brazilië, voetstap Argentinië, virusje Zika, muntje Real, voltje 110, duo stekkertjes voor stopcontact. Ik ben nooit verder dan Canada, USA, Cariben en Midden-Amerika gekomen. De eerste drie samen met Erna, die mij door fantastische landschappen liet sturen. Ruim een half leven geleden soleerde ik door Mexico. Mexico-City en de mariachi’s, die op het centrale ‘Zócalo’ vitaliteit en vrolijkheid verbreidden. Sex, drugs, trompettekes en de ‘wraak van Montezuma’, uitbundiger atmosfeer is vrijwel niet mogelijk. Eindeloos langs de bezienswaardigheden van schiereiland Yucatan …

Ons reisprogramma naar Latijns-Amerika behelst ook kilometers kauwen om afstanden aan te vallen. Toch bezoeken wij slechts een klein deel van dit immense land. Het heet vakantie, het wordt een soort werken. De formule: inspanning, daarna ontspanning. Via TravelBird ontvingen we als reisvogels, naast die over vaccinaties, nog enkele tips. Water uit de kraan is vrij van bacteriën, je wordt er niet ziek van. Maar omdat het een chloorsmaak heeft, is ‘água mineral’ te prefereren. ATM’s staan wijdverspreid, geld uit de muur is geen probleem. Beste keuze zijn HSBC, Banco do Brazil of Bradesco Banks, beter niet in avondlijk of nachtelijk donker. Dollars zijn in winkels en restaurants niet welkom, Visa en MasterCard zijn geaccepteerde credit cards. Over telefooncodes om te bellen laat ik mij niet uit. Ik bel gewoon niet.

Om te beginnen vliegen we in twee etappes naar de jungle die São Paulo heet. Eerst naar Madrid’s vliegveld Barajas, waar we Bale, Ronaldo en Benzema - de BaRaBas-stripfiguren - in stadion Bernabeu om een autogram zouden kunnen vragen. Daarna kan onze pyjama aan, want de vlucht naar Guarulhos International Airport (GRU) van São Paulo - ook wel Cumbica genoemd - duurt een volle achturige nacht. Chauffeur Beny wacht ons rond half acht in de ochtend op om ons 25 kilometer verderop naar het charmante Comfort Nova Paulista Hotel, gelegen in een winkelgebied van São Paulo, te brengen. Op vijf minuten lopen van metrostation ‘Vila Mariana’ brengen we hier twee nachten door. We moeten bezien wat we gaan doen. Snel toegang zoeken naar Obelisk of São Paulo, House of the Roses en São Paulo Cultural Center of een stief kwartiertje wandelen naar Orthodox Cathedral, Aclimação Park of Modernist House.

Misschien wil ik in kleine dribbelpasjes wel een reuzenstap naar het voetbal maken. Brazilië is tenslotte het enige land ter wereld dat aan alle WK’s deelnam, het enige land - penta campion - dat vijf wereldbekers bezit. In São Paulo is in 1894 de eerste voetbalwedstrijd uit de Braziliaanse geschiedenis gespeeld. Thans bezit voetbal, de enige echte godsdienst van Brazilië, ook een nationaal museum. In de wijk Pacaembu ga ik wellicht op zoek naar grote momenten en dito sterren, die een plek in ‘Museu do Futebol’ hebben.

De volledige dag in São Paulo gaan we in ieder geval genieten van een stadstour onder leiding van gids Zeca, die ons om negen uur in de ochtend komt ophalen.

What a day for a daydream …

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    13 november 2016
    Om half acht 's morgens opgehaald worden en om negen uur diezelfde dag [?] al een stadstour maken of geschiedt die tour op jullie tweede Sao Paulodag? Hoop het voor jullie, want ondanks de pyjama's aan:-] gedurende de vlucht Madrid-Sao Paulo, zal het zeer vermoedelijk geen acht uur slapen worden.
    Desondanks viefe fitte toeristische helderheid gewenst, opdat het genieten optimaal is!