We gaan naar … Rio … de Janeiro (12)

19 november 2016 - Paraty, Brazilië

Voor de citytour door Rio in groepsverband trekken we een hele dag uit. Rio Maximo houdt het programma spannend, op de boodschap na dat we tussen half en kwart voor negen bij onze hotelreceptie klaar moeten staan. De enige info waarover wij beschikken luidt: ‘Entrance fees and lunch are included' … Welke verrassingen staan ons te wachten? Cristo Redentor en Corcovado, het alom zichtbare beeld van Christus de Verlosser? Het ‘Suikerbrood’, een van de oudste herkenningspunten van Rio? De wijk Lapa met z’n muziekcafés die meer geschikt is om de nacht door te brengen? De Botanische tuin met schaduwrijke lanen en watervallen?

Onze laatste dag in Rio levert zonder twijfel boeiende indrukken op.

Na een hopelijk goede nachtrust staan we de volgende ochtend op hetzelfde tijdstip - tussen half en kwart voor negen - bepakt en bezakt klaar. Paraty Tours komt ons voor een busrit van een uurtje of vier naar Paraty oppikken, om ons naar de Aconchego Pousada te brengen. Alleen al bij het zien van de foto’s op de website van dit fraaie onderkomen ben ik overtuigd dat wij hier onze Cubaanse resort-avonturen gaan herbeleven.

In ieder geval kunnen wij ons heerlijk ontspannen. Het pittoreske Paraty is toeristisch, maar toch authentiek en relaxed. De historische dorpskern is autovrij, je kunt er dus op je gemak over de kinderhoofdjes wandelen. Bovendien zijn er tal van restaurants. De Britse uitgeefster van de Harry Potter-boeken heeft een vakantiehuis in Paraty. Zij bedacht het inspirerende jaarlijkse literaire festival FLIP - Festa Literaria Internacional de Paraty - dat begin augustus plaatsvindt. Wij hebben Harry Potter nooit gelezen en zullen evenmin te weten komen welke shows, lezingen, workshops en festiviteiten van de Braziliaanse wintermaand we in de zomer mislopen.

Paraty is de ‘parel’ van de Costa Verde. Volledig in koloniale stijl en door Unesco als monument aangewezen. In de 17e en begin 18e eeuw ontstaat de eerste bloeitijd van het stadje. De ontdekking van goud en diamanten in Minas Gerais brengt handel en voorspoed, nieuwe kerken worden gebouwd en Paraty wordt belangrijke havenplaats. Daarna is het gedaan met de voorspoed, maar koffieproductie in het binnenland brengt in de 19e eeuw welvaart terug. Per muilezel aangevoerde balen koffie worden in de haven van Paraty ingescheept, terwijl de karavaan op de terugweg in ruil zout, plantaardige olie en gebruiksgoederen meeneemt.

De eerste helft van de 20ste eeuw slaat het verval opnieuw toe. Pas in de jaren 1950 wordt het koloniale stadje nieuw leven ingeblazen, als het in z’n geheel als historisch monument wordt aangewezen. Door de aanleg van de weg Rio-Santos is Paraty de belangrijkste toeristische trekpleister aan de kust.

De plek waar wij onze Brazilië-reis besluiten, is schitterend bewaard gebleven. Grillig lopende straten zijn geplaveid met zogeheten pé de moleque, een marteling voor wandelaars met verkeerd schoeisel. Smeedijzeren balkons sieren de oude koloniale huizen, kanonnen uit de 18e eeuw de haven. Buiten de weekeinden hangt in het openluchtmuseum een wat lome sfeer.

Krijgt die loomheid ons te pakken, pakken wij ons buitenkansje: boottochtje op zee.

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    19 november 2016
    Al 12 Braziliëblogs! Het lijkt zo een stuk langere reis dan de vakantie in (zoals ik al eerder intikte) jullie real holidaytime, waarin jullie hopelijk enorm veel van al het door jou genoemde, gaan zien en ervaren. De citytour houdt ongetwijfeld alle highlights in. Eergisteren reden wij in zo'n toeristisch treintje door Trier. Niets werd overgeslagen van die oudste stad van Duitsland en dat in 35 minuten. Kun je nagaan wat jullie allemaal mogen bewonderen gedurende een héle dag!