Good times rolling in Cape to Cape 2019

17 november 2018 - Margaret River, Australië

Donderdag 17 tot en met zondag 20 oktober 2019:

‘Grootste, langste en populairste vierdaagse MTB-etapperace’

Aldus luiden de woorden van welkom, wanneer ik mij op woensdag 14 november 2018 bij de eerste de beste gelegenheid voor het evenement van de ‘Cape to Cape’ inschrijf.

“Ik geloof in je! Wat een belevenis gaat dat worden, man”, mailt good old friend RH te H.

De iconische bike-experience vindt zijn basis in Margaret River, West Australië en geeft toegang tot verbazingwekkende particuliere trails, bezoek aan wijngaarden, brouwerij-ontvangsten en de warmste gastvrijheid die de regio heeft te bieden.

Met de start bij Cape Leeuwin en de finish vier dagen later bij de beroemde ‘Colonial Brewery’ baant de route zich een weg door een netwerk van trails langs de kust, door Nationale Parken, bos, agrarisch gebied, mountainbike circuits en oerwoud, alvorens op zijn eindpunt in Margaret River terug te keren. Ruwweg 210 kilometer lang en in totaal 2.500 meter hoogteverschil overbruggend. Iedere dag op de MTB tussen de 45 en 65 kilometer afleggen over speciale trajecten en afwisselende terreinen. Mengeling van smalle snelle trails, landweggetjes, geprepareerde afdalingen en brede brandgangen. Veelal over particulier land dat de toegang uitsluitend voor de Cape to Cape toestaat. Het parcours is geschikt voor degenen die over redelijke conditie en MTB-vaardigheden beschikken. Uiterst hoge technische eisen worden niet gesteld.

‘Wow, how good was the 11th anniversary in 2018?!’

Deze vraag verwijst naar legio verbazingwekkende herinneringen en de perfecte route om een nieuw tijdperk van tien jaar ‘good times rolling’ te betreden. Mijn 2019-koers is in ieder geval aanstaande. Ter voorbereiding gebruik ik de 2018-informatie als leidraad. Cape to Cape zet zijn evolutie in 2019 voort. Iconische trails krijgen er in het komende jaar een aantal nieuwe bij, super opwindende en plezierige toevoegingen. Ik stel mij dus in op een aantrekkelijke mix van ‘flowing singletracks’ en ‘spectacular coastal trails’, die de beste race van WA heeft te bieden. Tussen wijngaarden door, langs distilleerderij en brouwerij, en niet te vergeten langs een iconische vuurtoren. Iedere etappe levert een verhaal, dat volgers van de deelnemers aan de hand van foto’s en filmpjes in extase brengt.

Etappe 1 begint weer bij het iconische ‘Cape Leeuwin Lighthouse’. Hier starten de fietsers en finishen zij ook, met onderweg adembenemende impressies. Etappe 2 voert over een briljant netwerk van trails door ‘Boranup Forest’. Glooiende paden lopen langs kustpanorama’s om uiteindelijk in de schitterende wijnvelden van Leeuwin Estate Winery te eindigen. Voor etappe 3 lopen de inwoners van Margaret River massaal uit om de MTB-ers toe te juichen. Hier is de traditionele ‘Margaret River Special Stage’ uitgezet. Dit parcours is favoriet onder de rijders, de beste trails uit de hele omgeving maken er deel van uit. Etappe 4 bestaat opnieuw uit de zo geliefde ‘Middle Earth’: circa 20 kilometer single track, vóór de route terugkeert naar de ‘Colonial Brewery’ om de dag te voltooien en de eindprestatie te vieren!

(Cape to Cape in volle omvang kan alleen tijdens de georganiseerde vierdaagse worden gereden. Plaatselijke helden openen hun toegangspoorten tot hun private land speciaal voor de CtC-rijders. De hele omgeving geniet immers op verschillende manieren groot voordeel van het evenement. Aan de rijders dus de taak om het privé-terrein te respecteren en de tracks niet alvast vooraf uit te proberen. Alleen dan blijven de poorten ook voor de toekomst geopend).

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    17 november 2018
    Whow! Dat klinkt toch even anders dan de Dam tot Damloop (ook al is die dus lopend)
    Goed dat ook een deelnemer uit WA zelf niet vooraf kan oefenen, hoewel die beter het terrein kan inschatten dan een beoefenaar uit ons lage landje. Je legt de lat hoog! Mooi om te lezen!
  2. Reggy:
    17 november 2018
    Een kleine camera op je fiets monteren??