Één groot feest met gratis massage (deel 3 Cape-to-Cape)

12 januari 2019 - Limmen, Nederland

In West-Australië wonen al zo’n veertigduizend jaar Aboriginals. De eerste westerlingen komen per toeval aan. Schipbreuk op weg naar Nederlands-Indië. Hollands zeevaarder Dirck Hartog zet als allereerste voet aan wal. Nu ik hier eeuwen later bewust ga fietsen, moet ik mijn schoenen van m’n pedalen losklikken om op historische bodem te staan.

Zand wordt elke dag de uitdagende boosdoener. Geen moment zo erg als in de vierde etappe. Deze maakt een omloop van nabijgelegen Ngligi Cave naar Cape Naturaliste Lighthouse. De laatste kilometers afdaling plezierig, maar de voorafgaande rest … Dat begint meteen met een stevige klim en wordt geen moment gemakkelijker. Zware, rulle zandstroken geven gevoel van eindeloos worstelen. De wind werkt evenmin mee, integendeel. Geen pretje dus. Toch is het over asfaltwegen rond de vuurtoren van Cape Naturaliste genieten. Veel kijkers bij het parcours stimuleren met hun aanmoedigingen.

Alle inspanning in aanmerking genomen is de beloning als je over de streep komt een groots gevoel. Levend en wel kom ik bij en leg mijn lijf letterlijk neer in een weelderige omgeving. Caves House, perfecte plek voor stoere verhalen. Groepjes praatjesmakers vormen na afloop op alle dagen een integraal deel. Iedere ‘opschepper’ kijkt ernaar uit om zijn prestatie nog meer glans te geven. Ik zie het allemaal voor me.

Na het douchen vloeien bier én wijn rijkelijk. Zelfs de zon straalt en beloont organisatie en deelnemersveld voor hun onvergetelijke avontuur. ‘Cape to Cape’ wordt vier dagen grandioos, met diverse attracties rond het puik georganiseerde festijn. Kleine dingen maken grote verschillen. Gratis tien-minuten-massage na afloop, gratis fietsen wassen. Bovenal de gezamenlijke maaltijd in avonduren. Iedereen eet mee. On top de regio, de absolute winnaar.

De professionele aanpak is de basis voor succes, de deelnemers maken het compleet. Opgewonden en enthousiaste stemming van de organisatoren geeft veel voldoening, waardoor op de laatste avond één groot feest ontstaat. Zingend en dansend staat menigeen op de tafels, als oude vrienden schreeuwend onder elkaar. Voor het karakter van Cape to Cape geldt meer dan alleen het aantal deelnemers. Jezelf laten zien en je één voelen met velen, dát voert de boventoon!.

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    12 januari 2019
    Collectief geluk! Zeer verdiend geluk na vier dagen ijselijk afzien, waaraan ik niet moet dènken. En maar karren in het zweet des aanschijns, wat een geploeter, wat een prestatie---