Kerstmarkten op de pleinen van Berlijn

20 december 2019 - Berlijn, Duitsland

Aan het eind van het jaar kan het in Berlijn winters koud, zelfs guur zijn. De zon gaat een half uur eerder onder dan bij ons, zo oostelijk ligt de stad. Op de donkerste dag van het jaar is hij ’s middags voor vieren verdwenen. Hoe bescherm je jezelf hiertegen? Kerstmarkten vormen het beste medicijn, de lichtjes maken de winter tot gezellige tijd.

Behaaglijk ingebed tussen romantische coulissen van historische brouwerijgebouwen uit de 19de eeuw - de ‘Kulturbrauerei - ligt een maand lang de ‘Lucia Weihnachtsmarkt’. Van 25 november tot en met zondag 22 december 2019 klopt hier een van de Berlijnse kerstharten. De binnenplaats van de voormalige bierbrouwerij in Prenzlauer Berg is altijd gezellig druk tijdens het typisch Zweedse lichtfeest uit de middeleeuwen. Lucia, oorspronkelijk afkomstig uit Zweden, gewijd aan alle Scandinavische landen, brengt licht in de winterse duisternis, geeft warmte, biedt geborgenheid, schenkt hoop en laat dromen uitkomen. Jaarlijks wordt zij in december in geheel Scandinavië vereerd en gevierd.

De ‘Lucia Weihnachtsmarkt’ is het trefpunt voor Berlijners en belangstellenden uit de hele wereld. Hoe donkerder de dagen, hoe stralender Lucia. Duizenden glinsterende lichtjes zoeken fonkelend hun weg door de tuinen van de brouwerij. Wie hier op bezoek is, kan niet aan heerlijkheden ontkomen. Van inlandse tot Zweedse (Glögg), Finse (Glögi) en IJslandse Glühwein. Wie de drank daadwerkelijk nuttigt en zich opeens in de armen van een grote witte engel bevindt, hoeft niet te twijfelen. De engel is echt, komt iedere avond langs en biedt zowel wijsheid als bescherming.

Berlijn kent jaarlijks meer dan tachtig kerstmarkten. Vier zondagen vóór Kerstmis is het startschot voor de kerstsfeer al gegeven. Overal in de stad worden kerstmarkten opgebouwd, elk centrale plein heeft zijn eigen markt. Breitscheidplatz bij de Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, Potsdamer Platz en Alexanderplatz laten zich op hun mooist zien, met kerstversiering, met Glühwein en met lekkernijen.

Een van de mooiste pleinen van Berlijn is de Gendarmenmarkt, met twee kerken aan weerszijden van het Schauspielhaus. Het plein ontstond aan het eind van de 17de eeuw als marktplein voor het nieuwe Friedrichstadt. Het is genoemd naar het Regiment Gens d’Armes, dat hier zijn kazerne had. Vanaf 1950 heette het Platz der Akademie, maar na de hereniging kreeg het zijn oude naam terug. Rond Kerstmis presenteert de Gendarmenmarkt in het historische centrum zich met een van de mooiste kerstmarkten. Een prachtige, grote kerstboom, geflankeerd door witte kerststalletjes en een podium, waarop koren zingen en klassieke concerten klinken.

De voormalige koninklijke zomerresidentie Schloss Charlottenburg met het Schlosspark langs rivier de Spree is een van de meest pittoreske plekjes in Berlijn. Hier ga je heen om het na de Tweede Wereldoorlog nauwgezet herbouwde luxe barokcomplex en zijn omringende gebouwen te bezichtigen. In december ziet het geheel er helemaal sprookjesachtig uit. Het schitterend verlichte paleis contrasteert sterk met ambachtelijke houten kerststalletjes. Wat wij bij die stalletjes op de kop tikken? We kunnen er kiezen uit diverse Duitse kerstklassiekers van glas- tot houtsnijwerk. Ik denk dat wij ons als traditionele kerststerren gaan gedragen. Geen souvenirs dus, alleen sfeer snuiven.

1. Marijke:
    20 december 2019
    Sfeer snuiven, de Engel omarmen, glűhwein niet snuiven, gewoon lekker drinken: heel, héél fijne warme lichtjesfeerdagen gewenst! Enne... HALS UND BEINBRUCH!