Lapland, Europese rafelrand (vervolg)

10 december 2018 - Hetta, Finland

De winter is de meest magische periode om in Lapland te vertoeven. De aardbodem draagt een dik pak sneeuw, aan onbewolkte hemelen heerst de magie van het noorderlicht, aurora borealis. Daglicht is de gehele winter schaars, de donkerste dagen zijn tussen kerstmis en jaarwisseling. De twee grootste winterse attracties van Lapland zijn het ‘Icehotel’ in Jukkasjãrvi (bij Kiruna in Zweden) en ‘Santa Claus’ op de noordpoolcirkel (bij Rovaniemi) of Kakslauttanen (bij Ivalo), 260 kilometer verder naar het noorden van Finland.

Wij verblijven in Lapland Hotel Hetta, voorzien van mooie kamers, zwembad, sauna, jacuzzi en fitnessruimte. In een bevroren meer met een bijt in het ijs kunnen we ons in winterse sferen onderdompelen. ‘Ice(wo)man’ in Hotel Hetta, ik zie de HaHa-Erlebnis voor me. Zo ook de lokale specialiteit op de kaart van het hotelrestaurant: rendiervlees. Hetta kent ook funky little Café Silja, hoewel dat ’s winters om 18.00 uur zijn deuren sluit. Daar wordt een liefhebber dronken van verdriet van.

Op de kaart is Lapland lastig te traceren. Het is geen afzonderlijke staat, noch provincie van een bepaald land. Lapland is het geboorteland van de Lappen. Grenzen worden meer door trekbewegingen van hun rendierkudden bepaald dan door bepalingen van overheden. Lappen bewonen al vele eeuwen de noordelijkste streken van Europa, verspreid over een gebied dat zich van de Atlantische kust van Noorwegen tot Witte Zee, en van Noordelijke IJszee tot ver beneden de poolcirkel uitstrekt. Volgens een veel verbreide theorie hebben Lappen en Finnen ooit in hetzelfde gebied in Azië gewoond. De Lappen zouden aan een lange trek zijn begonnen, die hen naar Finland en Scandinavië bracht, waar zij vóór de Finnen arriveerden. Anderen gaan ervan uit dat Lappen altijd in hun huidige vaderland hebben gewoond.

Het gedeelte Lapland binnen de grenzen van Noorwegen, Zweden en Finland boven de poolcirkel beslaat bijna 260.000 vierkante kilometer. Bergen, meren, bossen, moerassen en toendra-achtige hooglanden vormen de grootste wildernis van West-Europa. Het moeilijke oerlandschap om doorheen te trekken kan zelfs gevaarlijk zijn. Wij proberen problemen in ons bezoek aan dit winterse land te beperken, beseffend dat februari met temperaturen van tien tot twintig graden vorst de koudste maand is. Op sommige plaatsen kan het tot 25 graden C. onder nul oplopen, waartegen we ons met aangepaste kledij moeten wapenen.

Wordt een avontuurlijke sledetoer vanuit husky farm ‘Hetta Huskies’ ook een HaHa-Erlebnis? De door het ondernemende Brits-Finse echtpaar Anna en Pasi gerunde farm ligt zo’n vier kilometer ten westen van Hetta en telt ongeveer 150 honden. Het duo heeft ervoor gekozen om hun thuis in het verre noorden van Finland te vestigen. Extreme omstandigheden zijn hen niet vreemd. Zij hebben Groenland op ski’s doorkruist en Pasi deed datzelfde op de Zuidpool. Wij gaan ter plaatse de kennels op de farm verkennen, alle honden een poot geven en hun training bijwonen. In een excursie door de omliggende wildernis besturen we zelf een slede. De grote vraag is dan natuurlijk of wij de roedel honden wel in toom kunnen houden?

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    10 december 2018
    Het volk in Lapland wil liever Samen of Saami genoemd worden. De betiteling Lappen vindt men eigenlijk een scheldwoord. Jullie krijgen vast met Saami te maken, ook met hun cultuur. Apart volk!