Maria de Fátima, koningin van de fado

25 november 2017 - Castricum, Nederland

In het kader van ‘Concert op zondag’, gepresenteerd door Toonbeeld, komt Maria de Fátima Morao Travassos (Lissabon, 1961) naar Castricum. Als liefhebbers reserveren wij twee plaatsen voor haar optreden op zondag 26 november 2017 in concertzaal Koningsduyn van Geesterhage. De zangeres, vroeger bekend als ‘Miúda da Boavista’, woont al lang in ons land. Zij is een belangrijke vertegenwoordigster van de fado buiten haar geboorteland Portugal.

Maria de Fátima’s is in Lissabon geboren, in de arbeiderswijk Boavista. Hier maakt de fado deel uit van het dagelijkse leven. Hier wordt ook haar bijzondere stemgeluid snel ontdekt. Zij is pas negen jaar als de bekende fadista Armando Ribeiro liedjes voor haar gaat schrijven. In 1973 wint twaalfjarige Maria de belangrijkste zangcompetitie ‘A Grande Noite do Fado’. De daarop volgende jaren neemt zij singles op met de beste begeleiders, zoals António Chainho en Fontes Rocha.

Maria de Fátima zingt in het befaamde Teatro Maria Vitória en treedt met legendarische artiesten als Amália Rodrigues, Fernando Mauricio en Tony de Matos op. Ook verzorgt zij optredens met zangers van haar eigen generatie die pas later beroemd worden, zoals Camané en Jorge Fernando. Het Portugese label Movieplay brengt in 1978 de LP ‘Miúda da Boavista’ uit en in 1980 ‘Meia Laranja’. Beide albums doen het uitstekend op de Portugese radio. Maria stopt met naar school gaan om door heel Portugal en ook in het buitenland op te treden.

In 1981 introduceert zij de muziekstijl van de fado in ons land. Op een van haar reizen naar Amsterdam besluit Maria in Nederland te blijven. Nog steeds woont ze in onze hoofdstad. Ze blijft optreden, met name in ons land, ook in België, Luxemburg en Duitsland, maar pas in 2001 gaat zij weer de studio in om platen op te nemen. Dat resulteert in zes albums. In Lissabon neemt Maria in 2004 nog een keer een plaat op. Het album ‘Alma’ wordt door Helder Moutinho en muzikaal leider Diogo Clemente geproduceerd. Magazine Heaven noemt het de beste Fado-plaat van het jaar.

Maria de Fátima wint in 2011 de competitie ‘Top 2000 De Covers’ op Nederland 1 met haar versie van ‘Zij gelooft in mij’ (Ele acredita em mim). Het Nederlandse Silvox Records brengt in 2014 de compilatie ‘O Caminho da minha Vida’ - boek plus cd - uit ter ere van haar veertigste jubileum. De laatste jaren treedt Maria geregeld op met haar mannelijke collega’s Thé Lau, Fernando Lameirinhas en Miguel Ramos. Zij staat met drie verschillende programma’s in de Nederlandse theaters: Stella Maris, De Uitdaging en O Caminho da minha Vida. Dit laatste met haar eigen trio dat voor extra klankkleur zorgt, bestaande uit Portugees Daniël Raposo (Portugese gitaar), Nederlander Hans van Gelderen (klassieke gitaar) en Duitser Felix Hildenbrand (contrabas).

Vorig jaar heeft Maria in naam van de Portugese president Marcelo Rebelo de Sousa de onderscheiding ‘Ordem do Infante D. Henrique’ ontvangen, als eerbewijs voor haar verdiensten ten behoeve van de Portugese cultuur.

Ik ben benieuwd welke fado’s wij live mogen beluisteren.

1. Marijke:
    25 november 2017
    Veel fadogenoegen morgen!
    In het NHD waren ook al twee pagina's aan haar gewijd afgelopen donderdag, met foto's en al...
  2. Peter:
    26 november 2017
    Zondagmiddag van half vier tot half zes genoten, samen met 220 andere liefhebbers van de fado. Het mooiste nummer was voor de paus ... eh ... voor de pauze (grapje van Maria, die best goed Nederlands spreekt). Wat 'n stem!!