Nieuwe uitdaging: stedentrip Berlijn

19 november 2019 - Berlijn, Duitsland

'Veel moois te zien of te doen', luidt de lokroep om een aantal dagen in Berlijn door te brengen. Dat is niet aan onze dovemansoren gericht. "Wir schaffen das". We gaan met de trein en logeren in hotel Elba aan de Bleibtreustraße, zijstraat van Kurfürstendamm. Berlijn is een betrekkelijk jonge Europese hoofdstad. Na de val van de Muur neemt de stad in 1990 het stokje van Bonn over: hoofdstad van Bondsrepubliek Duitsland.

Het wordt puzzelen om uit te vinden welke bezienswaardigheden we in beperkte tijd willen bekijken. De keuze is enorm, van historische monumenten tot hedendaagse architectuur. Tot de topattracties behoren de Brandenburger Tor, de Reichstag, Schloss Charlottenburg, het Pergamonmuseum en de Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche.

In de Tweede Wereldoorlog is Berlijn zwaar beschadigd, daarna verandert het vrijwel meteen in één grote bouwput. De hereniging van de stad in 1990 en herbenoeming tot zetel van de regering leiden tot een tweede golf van bouwactiviteiten op grote schaal. In razendsnel tempo worden lege plekken in de stad door bouwkundigen opgevuld.

Neem het uitgestrekte braakliggende gebied rond de Potsdamer Platz. Nu staan daar bouwwerken van beroemde architecten. Kantoorcomplexen, openbare gebouwen als bioscopen en een theater, winkelcentrum ‘de Arkaden’ en hotels, restaurants en cafés. Berlijn is een van de groenste metropolen van Europa. De meeste wijken beschikken over kleine parken en tuinen, de uitgestrekte ‘Tiergarten’ fungeert als middelpunt.

Een van de beroemdste straten is ‘Unter den Linden’, die op de Schlossplatz begint en tot de Brandenburger Tor doorloopt. Van de Tor herinner ik mezelf als deelnemer aan de start van de Marathon van Berlijn 1989, de laatste die uitsluitend door West-Berlijn ging. Lindebomen die aan Unter den Linden zijn naam geven, zijn in de 17-e eeuw geplant, rond 1658 verwijderd en in 1820 in vier rijen opnieuw geplant. Na de Tweede Wereldoorlog verrijzen steeds meer prestigieuze gebouwen, restaurants, cafés en trendy winkels langs de straat. Boekenstalletjes bij de Humboldt-Universiteit trekken veel bezoekers. Wij zullen daar ook langs lopen, ik op zoek naar ‘Lesezeichen’.

De Brandenburger Tor is het belangrijkste symbool van Berlijn. De ontwerper liet zich inspireren door de toegang tot de Acropolis in Athene. Reliëfs vertonen taferelen uit de Griekse mythologie, waar het volledige bouwwerk wordt bekroond door ‘Quadriga’, het beeld dat oorspronkelijk vredessymbool was. Napoleon nam het tijdens de Franse bezetting in 1806 mee naar Parijs, bij terugkeer in 1814 werd het beeld symbool van de overwinning.

Wij verblijven niet zo ver van ‘Tiergarten’. Vroeger een koninklijk jachtterrein, sinds de 18-e eeuw een park. De vroegere glans van Tiergarten - aan westzijde van de vroegere Muur gelegen - herleefde met de komst van Kulturforum en Hansaviertel. De wijk is daarmee in een stroomversnelling geraakt en ligt nu in het centrum van politiek en financieel Berlijn. Het idee voor een nieuw cultureel centrum stamt uit 1956, de meeste plannen zijn tussen 1961 en 1987 uitgevoerd. Jaarlijks komen er miljoenen toeristen.

Om nog meer energie van het nieuwe Berlijn op te doen, mogen we Potsdamer Platz zeker niet overslaan.

(wordt vervolgd)

1. Marijke:
    19 november 2019
    Potsdam an sich is ook de moeite van bezichtiging waard, alleen al vanwege het fraaie en rustbrengende park. Wel een eindje buiten Berlijns centrum, maar het OV is prima geregeld...