OK Google: “Wat te doen in Overijse?”

27 januari 2020 - Overijse, België

Onze bevriende Belgische reismakkers Sabine en Serge, eens in Marrakech ontmoet, zijn onlangs van Vilvoorde naar Overijse verhuisd. De overstap naar een andere woning vormde gerede grond om hun nieuwe ‘paleisje’ te gaan bewonderen. Via mail gestuurde foto’s toonden een prachtige woonparel. Schitterend gelegen, vrijstaand, stijlvol en met eigen karakter. Sublieme stek voor S&S. Hun grote gastvrijheid bij ons weerzien na geruime tijd maakte ons verblijf in het Vlaamse land uitermate geslaagd. Goed gemutst en Bourgondisch gestemd keuvelden we na aankomst uitgebreid over onder meer verre reizen die de Belgen naar Vietnam en de Hollanders naar Australië leidden. Gepaard aan een voortreffelijke maaltijd, voorzien van wijntje en biertje als accessoire. Uit de Vlaamse thuiskeuken toverde keukenprins Serge zijn specialiteit op tafel. Wij móesten onze vingers aflikken: witlof, in zalm gelardeerd, met pasta gegarneerd. Aan de Graven Egmond en Hoornlaan voelden we ons meteen thuis. We hadden niet anders verwacht.

Waar de tijd vliegt, een weekeinde zo óm is, komt de vraag aan de orde wat te doen in Overijse en omgeving. Toen wij hun vorige woning in Vilvoorde bezochten, hebben we in dat weekend Brussel onder de loep genomen. Dit keer lonkte het Zoniënwoud, eventueel met uitstapje naar Leuven. De zaterdag bracht geen geweldig weer, helaas zonder zon, gelukkig ook geen regen. Uitstekend wandelweer, dus … óp naar het grote bos, centraal in België, even ten zuidoosten van hoofdstad Brussel gelegen. We liepen uren op ons gemak, over kronkelende paden en langgerekte lanen. In een ontspannen sfeer, tussen andere wandelaars en ook mountainbikers, die het geaccidenteerde bos van 4.400 hectare met ons deelden. Zonder elkaar voor de voeten te lopen, laat staan een spaak in het wiel te steken.

Zoniënwoud - Forêt de Soignes - is Europees beschermd als Natura 2000-gebied. Het ligt ten dele op grondgebied van Vlaamse gemeenten als Overijse, Tervuren, Hoeilaart. Voor het grootste deel bestaat het uit beukenbossen, de oudste bomen meer dan tweehonderd jaar oud. Nu bij het grote publiek geliefd, vroeger lange tijd exclusief jachtgebied voor de adel. Zijn onze Noord-Hollandse duinen niet ook zo’n voorbeeld? De ligging van het Zoniënwoud pal in de grootstedelijke agglomeratie van Brussel maakt het tot uniek natuurgebied voor België. Ook voor ons, want ondanks de flinke afstand die wij te voet aflegden - unanieme schatting: zo’n veertien à vijftien kilometer - was het groots genieten.

Ik heb het OK Google gevraagd. Diens antwoord: “Vroeger leefden in het Zoniënwoud 46 verschillende soorten zoogdieren”. Zo’n aantal kan ik wellicht niet eens bij elkaar opsommen. Uit het bos zijn inmiddels zeven soorten verdwenen, waaronder de bruine beer (omstreeks het jaar 1000), de wolf (rond 1810), het everzwijn (terug aanwezig sinds 2006), het edelhert, de das en de haas. Sinds vorig jaar is de boommarter weer teruggekeerd. Van andere, exotische soorten is de Siberische grondeekhoorn het bos ook binnengedrongen. Dit wetende is het natuurlijk altijd jammer dat we geen enkele van de genoemde soorten zijn tegengekomen. Nou ja, we hoefden ook geen broodjes te smeren, we zouden ’s avonds immers heerlijk uit eten gaan.

(wordt vervolgd)

1. Serge:
    27 januari 2020
    Ok google wie is Peter Samuel? Een moeilijke getalenteerde schrijver die op een meesterlijke wijze gevoelens en indrukken in woorden omzet.
  2. Marijke:
    27 januari 2020
    Krijg jij me hierboven een dijk van een reactie! En dat als p.s. bestemd voor P.S. na genoten grootse gastvrijheid in een zo te lezen ook rijk aan ongeziene dieren bosrijke omgeving.