PS kraakt een voet(bal)noot (6)

25 juni 2016 - Parijs, Frankrijk

Ze begonnen met een smadelijke 2-0 nederlaag tegen Italië, een verliespartij in EK2016 die niet-malse kritiek opleverde. Ondanks de slechte start zien ze echter de kans van hun leven, blij als zij zijn dat ze in het verdere verloop van het toernooi geen ‘toplanden’ tegenkomen. De ‘Rode Duivels’ - onze (onder)gewaardeerde zuiderburen - denken dat de rode loper voor hen uit ligt. Ik help de Belgen uit hun droom, omdat ik helemaal niet onder de indruk van hun spel ben. Van het uitgebluste, inmiddels uitgeschakelde Turkije met 3-0 winnen, zegt mij heel weinig. Dankzij een ten onrechte afgekeurd doelpunt van Zlatan en tien andere Zweden met 1-0 zegevieren, waardoor Zweden wordt uitgeschakeld, is net zo’n geluk(je) als de indeling van het resterende speelschema. Geluk kun je afdwingen, maar het duurt niet voortdurend.

Zie eerst maar eens Hongarije in de achtste finale te kloppen, zou ik zeggen. De Magyaren lieten tegen Portugal - met een ‘luctor et emergo’ Ronaldo in gebeten bloedvorm - uitstekend spel zien, dat de ontmoeting in 3-3 liet eindigen en de Hongaren groepswinst opleverde. Als Dszudzák c.s. hun niveau weten te handhaven, zal Balasz opnieuw twee vrije trappen doeltreffend binnenknallen, zoals hij dat van Gareth Bale en Cristiano Ronaldo himself heeft afgekeken. Daar helpt geen muur van Toby Alderweireld, Thomas Vermaelen en Jan Vertonghen tegen.

Mochten de duivels toch weer door middel van countervoetbal met een doelpuntje verschil de winst weten op te eisen, wacht een lid van het Verenigd Koninkrijk hen op. Wales of Noord-Ierland maken onderling uit of zij in de kwartfinale tegen de Brusselse afgezanten komen te strijden. Het lijkt mij dat Wales de sterkste troeven heeft, hoewel je met inzet en strijd heel ver kunt komen. Net als Bale en zijn maten weten de Noord-Ieren hier ook wel raad mee.

Vooruit, stel: België-Wales. En stel bovendien dat België de rode loper verder afmarcheert. Dan ligt er in de halve finale alsnog een fikse hobbel om over te struikelen. Geen topland, naar men zegt, maar toch. Via Zwitserland-Polen en Kroatië-Portugal vermoed ik dat Kroatiē de strijdbijl zal hanteren om zich ten koste van de Belgen naar de finale te spelen. Of Modric en zijn makkers op zondag 10 juli a.s. dan uiteindelijk de Fransen weten te verslaan, waag ik te betwijfelen.

Wat zou het eigenlijk verschrikkelijk verrassend onverwachts mooi zijn als IJsland de Europese titel in 2016 weet op te eisen. Niet de rode loper, maar een dikke zwarte ijsvloer laat de Vikingen vermoedelijk - en dus helaas - uitglijden. Engeland, toch al uitgetreden, is wellicht nog een te nemen hindernis, maar Franse haantjes ‘kalt stellen’ lijkt mij teveel gevraagd. Hen geef ik het thuisvoordeel van de twijfel, ook al in de halve finale tegen onze oosterburen. Waaruit een goede verstaander kan concluderen dat Italië, Spanje en het verrassende Slowakije er ook niet meer aan te pas komen, een oranjegevoel dat wij als zodanig al veel langer (her)kennen.

1. Cor Kluijtmans:
    25 juni 2016
    Ik kan je helemaal volgen Peter. Ik weet het niet zo met de Belgen, ze hebben inderdaad enorm veel geluk en ben ook niet overtuigd dat ze verder geraken, die Hongaren zouden wel eens roet in het eten kunnen gooien. Goed voetbal hebben onze zuiderburen in ieder geval nog niet laten zien. IJsland gun ik het van harte en het zou een echt zomersprookje zijn.