Naar de Schotse Hooglanden (1)

26 augustus 2016 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

In Schotland is van alles te zien en te doen. Grandioze ruige landschappen, mooie steden en kleine boerendorpjes. In het land van de ‘doedelzakken’ woont een gastvrije bevolking die het ons naar de zin gaat maken. Via Glasgow zoeken wij het avontuur door de Schotse Hooglanden en gaan we langs de buitenste eilandengroepen, elk met eigen geschiedenis, cultuur en schoonheid. Lekker eten behoort ook tot de mogelijkheden, van traditionele Schotse ‘Haggis’ (schapendarm, gevuld met orgaanvlees en havermout) tot verse visgerechten. Wie weet, wonen we een ceilidh (spreek uit: ‘keelie’) bij, een traditioneel, informeel volksdansfeest, dat vroeger in de Highlands zeer populair was. Ik weet zeker dat ik een Schots biertje of een van de vele whiskysoorten niet aan mijn neus (en mond) voorbij laat gaan.

In de stad van contrasten Glasgow zetten we voet aan de grond om in een huurauto te stappen. The Lighthouse, The Tall Ship, The Gallery of Modern Art, The Glasgow Cathedral, we ‘ll see what we ‘ll see. Na een nachtje in Argyll Guest House gaan we naar Oban. We rijden langs Loch Lomond, een van Schotlands bekendste meren, naar Inveraray, een stadje dat tot de leukste in Schotland behoort. Nemen we een kijkje in de ‘Inveraray Jail’, de reconstructie van een 19e-eeuwse gevangenis?

Oban is rond een baai gelegen. Boven de haven steekt een toren uit - ‘McCaigh’s Tower’ - die is gebouwd naar het Collosseum in Rome, bedoeld om de werklozen van Oban aan werk te helpen. De haven ligt vol met vissersschepen en veerboten naar de eilanden Mull, Coll, Tiree en andere ‘Outer Hebrides’. In het kleine dorp Kilmartin ten zuiden van Oban zijn veel prehistorische overblijfselen te vinden. Erna zal zich niet geroepen voelen, maar ik drink mijzelf wellicht in Oban’s Distilleerderij aanvullende moed in.

Wordt het de boot naar Mull, dan kunnen we via Craignure en Fionnphort de overtocht naar Iona maken. Iona is een eilandje van nog geen vijf kilometer lang bij 2,5 kilometer breed. Het staat bekend als de bakermat voor het christendom en wordt al eeuwenlang bezocht. Er schijnt mysterieus licht te schijnen. Op het eiland staan Iona Abbey en de overblijfselen van een Benedictijnerklooster. Het kan natuurlijk ook een vastelandtocht door Glen Coe worden, het beroemdste dal van Schotland.

Na Oban staat een lange, mooie rit op ons programma. We rijden via Fort William en kunnen een glimp opvangen van de hoogste berg van Schotland, de Ben Nevis. In Mallaig nemen we misschien de ferry naar Armadale, gelegen op Isle of Skye. Dit grootste eiland van de ‘Inner Hebrides’ wordt beschouwd als een van de mooiste van deze eilandengroep.

Het landschap van Isle of Skye is gevarieerd. Tegenover het ruige vulkanische noorden staat het met weilanden bezaaide zuiden. De grootste stad is Portree, met name bekend om zijn kleurrijke huisjes rond de haven. Een andere bezienswaardigheid is Dunvegan Castle, waar al sinds de 11e eeuw leden van de MacLeod-clan wonen. Storr is een 55 meter hoge monoliet, die ook wel ‘The Old Man of Storr’ wordt genoemd.

1. Marijke:
    26 augustus 2016
    Afgezien van de Haggis, die me ontstellend vies lijkt, klink jullie reisplan avontuurlijk benijdenswaardig. Dat het Pond zo laag staat is mooi meegenomen!