Vancouver, smeltkroes van culturen

2 juni 2016 - Vancouver, Canada

Een stad rijk aan tegenstellingen, waar het goed leven is. Tientallen nationaliteiten, waarvan de Aziatische overheersen. Vooral China is overduidelijk present. Of dat nu zo geweldig is? De Chinezen veroveren ook hier de wereld. Groeten of een beetje Engels is er amper bij, maar geld speelt geen enkele rol. Schatrijke ouders sturen hun nazaten naar Canada, kopen dure panden met binnenzwembad om hun middelbare scholiertjes en studentjes te huisvesten, geven hen credit cards om waar en wanneer ook een hapje buiten de deur te eten en laten hen rondscheuren in Ferrari’s, Maserati’s en talrijke Porsches alsof het speelgoedautootjes betreft. Geloof deze werkelijkheid of niet, hij staat ons in Europa wellicht ook ooit te wachten. De wereld op z’n kop. Te gek voor woorden, te mallotig voor daden. In de kosmopolitische metropool Vancouver, waar de bedelaars op de hoeken van de straat hun hand ophouden als ze niet onder de bomen in het park hun roes uitslapen.

Vancouver staat vanwege zijn fantastische ligging bekend als ‘The Jewel’ (het juweel) van de Noord-Amerikaanse kust. De stad ligt aan zee, beschikt over stranden, heeft een haven en een prachtig steil kustgebergte. Bovendien heerst er een intieme sfeer. In minder dan honderd jaar is Vancouver van een fabrieksstadje tot een ware metropool uitgegroeid. Aan het traditioneel Britse karakter heeft de immigratiestroom van na de Tweede Wereldoorlog een multiculturele tint gegeven. Tegenwoordig is de stad de poort naar het oosten. Op onze eerste dag van rondneuzen ontdekken wij er een ongelooflijk aanbod aan culturele -, ontspannings-, winkel- en uitgaansmogelijkheden.

Wij vertoeven in het Empire Landmark Hotel aan Robson Street, down town, het hoogste hotel van de stad. De gigant telt 42 verdiepingen. Wij stellen ons bescheiden op met een riante kamer - klein flatje met keuken en badkamer - op de zeventiende. De zoevende lift uit een reeks van vier brengt ons razendsnel omhoog en/of omlaag, terwijl de auto op het ondergrondse parkeerdek ons spaarsaldo leeg zuigt. Maar ja, we moeten het vervoermiddel bij ons houden om naar het vliegveld te komen, waar we het kunnen inleveren. Bovendien besparen we enige pecunia door ons op de kamer niet op wifi aan te sluiten, waar in onze ogen een belachelijke prijs voor wordt gevraagd. Ook al gaan we niet met de laptop op stap, elders in de stad is alom vrij wifi te benutten, dus je bent een beetje doorgedraafd als je daar ook nog eens met briefjes voor gaat zwaaien. Want de briefjes wapperen hier zo je broekzak uit, da’s een ding dat zeker is.

Als eerste verkennen wij onze straat, vernoemd naar een van de eerste premiers van de provincie. Robson Street is een gezellig, supermodern winkel- en restaurantgebied, met tot onze tevredenheid ook een voortreffelijke supermarkt waar wij in een deel van onze dagelijkse levensbehoeften kunnen voorzien. We zijn inmiddels ruimschoots gewend om voor ons wijntje naar de Liquor Store uit te wijken, waar ze ten behoeve van betaling ook om briefjes van minimaal tien dollar of een meervoud voor een flesje vragen. Erna houdt er niet van, maar ik mag ook graag een biertje verorberen, waarbij ik de voorkeur aan eentje van Canadese oorsprong geef.

Stanley Park Windstorm is a West Coast Pale Ale.

‘Our Pale Ale is golden amber colour, featuring the unique Mosaic hop which lends tropical fruit and earthy pine character, citrus on the palate and a rewarding bitterness that finishes clean.

The storm that tore through Stanley Park in 2006 sparked a passionate response from a community committed to the protection of this west coast jewel. Our Windstorm brand is inspired by the storm and dedicated to the Park’s ongoing preservation. That’s why we commit proceeds from every sale to help ensure a legacy of ‘nature in the city’ for future generations.’

Op ons programma staat nog een bezoek aan Stanley Park met z’n totempalen, maar vandaag ondergaan we eerst een bijzondere en avontuurlijke belevenis. Op 999 Canada Place stappen we een wereld van verbazing binnen voor een ‘Virtual Flight’. Onze complete experience bestaat uit een pre-show, pre-boarding en een acht minuten durende ‘Ultimate Flying Ride’, die ons over grote delen van het al beleefde Canadese natuurschoon laat scheren.

We soar across some of Canada’s most spectacular scenery and natural wonders with the latest in flight ride technology. Wind, scents and other amazing effects made us feel like we were truly flying! An amazing and unique experience. Absolutely thrilling, a Vancouver must!!

Vervolgens maken we een stevige wandeling langs het rustgevende water van de kust van Vancouver, talrijke skyscrapers in onze rug en evenzovele watervliegtuigjes om de haverklap in start- of landingspositie. Wat ’n stad, wat ’n metropool, wat ’n belevenis. Morgen nog meer met Stanley Park in het vooruitzicht, een park waar je niet eens in een dag op je gemak doorheen wandelt. In ieder geval gaan we de totempalen bekijken.

1. Reggy:
    3 juni 2016
    Heel uitnodigend om er een 'kijkje' te nemen
    Onderga het met volle teugen!
  2. Marijke:
    3 juni 2016
    Riant riant riant, zowel de stad, als de blog, als de foto's, als de hele reis!