Verkenningstochten op Java en Bali (3)

4 augustus 2017 - Ubud, Indonesië

Meerdere tours over Bali behoren tot ons keuzepalet. Bijvoorbeeld naar een van de mooiste tempels op het eiland, de eeuwenoude tempel van Mengwi, gebouwd in het jaar 1634, gerenoveerd en uitgebreid in 1937. En naar het apenwoud Alas Kedaton. Of tegen de namiddag naar de spectaculaire zeetempel van Pura Tanah Lot (letterlijk ‘Land in zee’), die bij eb droogvalt alsof hij met zijn enorme parkeerplaats voor toeristen de Mont St. Michel is. De zonsondergang - silhouet van de tempel, oranje-rode lucht als decor - is er minstens zo mooi. De zeetempel zelf is overigens alleen voor Balinezen toegankelijk.

Via een prachtige route met magnifieke vergezichten, smaragdgroene rijstterrassen en weelderig begroeide bergen kunnen we naar de noordkust van Bali. Dan ontdekken we het sprookjesachtige Bratanmeer met de tempel van watergodin Ulun Danu. Bij de zwarte vulkaanstranden van Lovina kunnen we lunchen.

Om het echte Balinese leven in één dag mee te maken, bestaat een excursie door schitterende natuur naar een Balinees dorp om het ‘boerenleven’ te ondergaan. In midden Bali brengt een lokale gids ons naar een familie, waar dertig gezinnen bijeen wonen. We kunnen vrouwen aan het werk zien met het maken van offers en met de voorbereidingen van het koken. We bezoeken de lagere school in het dorp en wandelen naar de rijstvelden waar boeren eggen met behulp van ossen. We mogen hen daarbij helpen en ook rijstplantjes planten. Daarna wacht een traditionele Balinese lunch.

Balinezen beschouwen Mount Agung op oost-Bali als heilige berg. De vulkaan barstte hier in 1963 in volle hevigheid uit. Aan de voet staat de Besakih-tempel, ook wel moedertempel genoemd. In het leuke dorpje Penglipuran kunnen we een van de woningen bezoeken om te zien hoe de lokale bevolking volgens eeuwenoude tradities leeft. Onderweg hebben we dan al een batikfabriekje en het 11e-eeuwse Hof van Justitie in Klungkung bekeken.

De Nederlandse kunstschilder Han Snel (1925-1998) woonde en werkte een halve eeuw op Bali. De Belg Dirk Vleugels uit Antwerpen, die sinds 1983 op het Indonesische eiland woont, was een vriend van de kunstenaar. Onder het pseudoniem Justin Sanebridge schreef hij de biografie ‘Han Snel: Kunstenaar, Avonturier en Levensgenieter’. Als we de gelegenheid hebben, wil ik bij de kunstgalerie van weduwe Siti Snel in kunstenaarsdorpje Ubud langsgaan. Wellicht valt een afspraak met Dirk Vleugels te realiseren en kan de schrijver mij zijn boek laten zien. Ubud biedt vele leuke winkeltjes, galeries, terrasjes en cafeetjes om wat rond te dwalen.

Bali zal ons bepaald bijblijven. Stenen beeldjes uit Batubulan, zilverwerk uit fabriekjes van Celuk of souvenir van een houtsnijderatelier. Kecak dansvoorstelling, traditionele Barongdansen met gamelanorkest of uitzicht in Kintamani op de Batur vulkaan of de heilige bronnen van Tampaksiring. Het is allemaal te veel om op te noemen.

Ons kennende wordt het vast geen off-road-avontuur met legendarische Land Rover naar het hart van Bali, noch een volledig verzorgde zeilcruise op een catamaran naar Lembongan. Al lonken onaangetast regenwoud van de Balinese jungle en kristalhelder water met dolfijnen zeer.

We zullen het zien.

(einde)

1. Marijke:
    4 augustus 2017
    Dat wordt minimaal zes maanden op Bali verblijven en ik vrees dat jullie dan nog steeds niet al het hierboven staande hebben bewonderd en ervaren. Het wordt afzien...
  2. Reggy:
    4 augustus 2017
    Jullie zitten er helemaal 'in'. Maar jullie komen er wel uit. Jullie 'genieten' druipt er vanaf. Mooi zo!