Walkabout naar Noordelijk Territorium (2)

8 februari 2019 - Katherine, Australië

Van Jabiru gaan we via Nourlangie Rock en Bowali Visitor Centre naar Cooinda. We logeren in een standaard kamer van Cooinda Lodge Kakadu. Hedendaagse naam voor Nourlangie, zandsteenformatie in het deel Arnhem Land van Kakadu, is Burrunggui. Hier bevindt zich het traditionele ‘Land van de Gun-djeihmi’-taal sprekende bewoners, land dat aan Traditionele Eigenaren toebehoort. Het is door voorouders (ancestors) in de Dream-time gevormd.

In ongeveer 1845 kwamen voor het eerst Europeanen in Noulangie Rock. Toen rond 1880 de Europese buffel en daarmee buffeljagers het gebied binnentrokken, deden plaatselijke Traditional Owners aan de jacht mee. Zij vertelden de Europese jagers verhalen uit de Droomtijd en leerden hen de namen van natuurlijke verschijningsvormen in het landschap. Schuilplaatsen (rock shelters) herbergen verbazingwekkende schilderingen, die de Droomtijd symboliseren. Onder meer met afbeeldingen van Namandi-geesten en de al zo’n 3.500 jaar uitgestorven Tasmaanse Tijgers.

Bowali Vistor Centre is vernoemd naar ‘Bowali Creek’, die vlakbij langs stroomt. Het gebouw is geïnspireerd door de lijnen van een Aboriginal Rock Shelter. Het centrum verschaft veel informatie over Kakadu NP. ‘Cooinda Lodge Kakadu’ ligt in het hart van Kakadu en biedt kamers met airconditioning en eigen binnenplaats. Cultureel centrum Warradjan ligt op een kilometer afstand.

Van Cooinda trekken we vervolgens naar Katherine, na Darwin en Alice Springs de op twee na grootste plaats van het Noordelijk Territorium. Katherine ligt op driehonderd kilometer ten zuiden van Darwin, op de plek waar de Stuart Highway de Katherine-rivier kruist. Met tienduizend inwoners ligt het vlakbij Nationaal Park ‘Nitmiluk’, ook bekend als Katherine Gorge NP, waaraan wij uiteraard ook een bezoek brengen. Voor de landing aldaar hebben wij Tindal, de ten zuidoosten nabijgelegen Australische luchtmachtbasis, niet nodig. Leuk weetje voor mij als fietser is dat de Australische wielrenner Cadel Evans in Katherine is geboren.

Een inheemse ‘Yellow Water Cruise’ om de wetlands van Kakadu te ervaren wordt vast onvergetelijk. De boottocht neemt ons op ontdekkingstour door de wereldberoemde Yellow Water Billabong. Van zonsopkomst tot zonsondergang baant de boot zich een slingerweg door het ecosysteem van de geelgekleurde Billabong en de zijrivieren van South Alligator River.

Van alle vogelsoorten in Australië woont een derde in Kakadu NP. In de wetlands komen minstens zestig soorten voor, fluitende eenden en eksterganzen het meest. Ook zoekend naar prooi zwevende adelaars, kenmerkende Jabiroes en wellicht dansende Brolgas laten zich zien. Jabiroe betekent ‘gezwollen nek’. De reuzenooievaar is circa anderhalve meter groot. Hij heeft een zwarte, brede snavel met scherpe punt om op weekdieren, reptielen, zoogdieren en vis te jagen. Kraanvogel Brolga heeft een kleine kop, lange snavel, smalle hals en lange poten. Hij is grijs met zwarte vleugelpunten en oranje-rode band op z’n kop. De vogel staat bekend om zijn ingewikkelde paringsdans.

Op de uiterwaarden kunnen we met onze eigen ogen op buffels jagen. Met de hand aanwijzen ho maar, want hier is de natuurlijke habitat van vele krokodillen, die tot spectaculaire sprongen in staat zijn. Het blijft natuurlijk handig om het besturen van onze vierwieler met beide handen te kunnen verrichten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Reggy:
    8 februari 2019
    Wat een intrigerend land. En de natuur lijkt nog niet besmet door enig vorm van vervuiling. J